Hittegolven hebben ons land steeds vaker in hun greep en nog meer in zuidelijke landen. Rijden in hoge temperaturen boven de 30°C of zelfs 40°C stelt uw voertuig, zijn bestuurder en zijn passagiers zwaar op de proef.
Hieronder vindt u een lijst om u te helpen zowel bij de voorbereiding van uw reis als onderweg bij grote hitte. Elk jaar wordt immers door pechverleners een hoog aantal bijstandsdossiers geopend wegens de gevolgen van de hittegolven!
Voordat u vertrekt
1. Tijdstip, dag van vertrek en reisweg
Kies voor een vertrekuur en een reisweg rekening houdend met de koelste uren van de dag. Houd ook rekening met de verkeersdruktekalender en met de knelpunten op de wegen waar u op het ogenblik van uw doortocht sterk vertraagd kunt worden. Plan ook een reisweg met frequente haltes, bij voorkeur op plaatsen waar u zich kunt ontspannen en uw dorst kunt lessen.
2. Autobanden
Het wordt vaak vergeten, maar banden zijn van het grootste belang. Zij zullen u immers naar uw eindbestemming brengen! Controleer uw banden vóór het vertrek en vervang ze zodra ze te veel slijtage of scheuren vertonen. Houd er rekening mee dat een autoband de neiging heeft om bij warm weer druk te verliezen en dat een te lage spanning een slechtere wegvastheid heeft, sneller verslijt en meer brandstof verbruikt. Het risico op een klapband is daarom aanzienlijk groter als u met versleten banden op een heet oppervlak rijdt. Controleer ook de aanwezigheid en de staat van een reservewiel.
Lees meer info hieromtrent in de artikels “Autobanden te veel of te weinig opgepompt: gevaarlijk?” en “Hebt u een reservewiel?“.
3. Batterij
De batterij is zwaar belast bij koud weer (omwille van de energie nodig bij het starten en het opwarmen van het voertuig), maar nog meer als het warm is, vooral dan voor het koel- en aircosystemen. Controleer de staat van uw batterij vóór vertrek en belast ze tijdens het rijden in de hittegolf niet te veel (met o.a. het gebruik van elektronische apparatuur, video’s, enz.).
4. Oliepeil
Een olieverversing vóór uw vertrek stelt u in staat om het oliepeil hoog te houden en over een “jonge, zuivere” olie te beschikken die nog al haar smeringeigenschappen heeft.
5. Airconditioning
Het is duidelijk dat de airco probleemloos moet kunnen functioneren als u wilt voorkomen dat uw voertuig in een oven verandert. Laat ze controleren door een professional voordat u vertrekt.
6. Koelvloeistof
De koelvloeistof is ook essentieel voor de goede werking van uw voertuig. Controleer of laat er het niveau en de kwaliteit van controleren voordat u vertrekt en weet hoe u oververhitting van uw motor kunt voorkomen (lees in dit verband het artikel “Hoe vermijdt u de oververhitting van uw wagen?”).
7. Ruitenwissers
Uw ruitenwissers zullen bij warm en droog weer ongetwijfeld van pas komen om uw ramen te wassen die door stof, insecten (of vogeluitwerpselen) bevuild zijn. Het rubber van de ruitenwissers kan onder invloed van de warmte snel beschadigd geraken. Zorg er ook voor om regelmatig ruitenwisservloeistof bij te vullen.
8. Het koetswerk
Het is mogelijk om het koetswerk van uw voertuig vóór het vertrek te voorzien van een waslaag om het te beschermen tegen de zonnestralen.
9. En voor de passagiers…
Vergeet de drank niet (in een koelbox?) en een eventuele versnapering als u langdurig in de file komt te staan.
Laatste tip voor de chauffeur: vertrek voldoende fit en uitgerust, en ontspan u!
Tijdens het traject
1. De passagiers
Drink regelmatig een verfrissend drankje (koffie zal u niet weerhouden om in slaap te vallen als u moe bent), en ban alle alcoholverbruik tijdens het rijden.
Ook in een voertuig kan de zon uw huid verbranden. Denk aan een goede bescherming (zonnecrème, lichte kleding, zonnehoed voor jonge kinderen).
2. De bestuurder
Rijd niet in een staat van vermoeidheid. Langdurig rijden kan ertoe leiden dat u achter het stuur in slaap valt (lees hieromtrent ons artikel “Slaperigheid achter het stuur vermijden”). Neem een ontspannen rijhouding aan, zelfs in de file. Zoals men zegt, is het beter om een beetje later aan te komen dan helemaal niet!
Droomt u ervan om in de hitte op blote voeten te rijden? Wees voorzichtig want dit is geen goed idee en zelfs niet echt toegestaan (lees “Rijden met teenslippers of op blote voeten”).
3. De temperatuur
Zorg voor een aangename temperatuur in het voertuig, maar maak het ook niet te koud. Voor het lichaam kunnen plotse temperatuurverschillen van meer dan 10°C (wanneer u een voertuig verlaat waarin het “te fris” is om naar een zeer hoge omgevingstemperatuur te gaan) hoofdpijn, vermoeidheid of een verkoudheid veroorzaken. Bovendien vraagt dit temperatuurverschil heel veel energie van uw airco. De binnentemperatuur op minimum 25°C behouden, kan een goede oplossing zijn.
Open alle ramen tijdens de eerste kilometers om het interieur van het voertuig af te koelen voordat u uw airconditioning inschakelt.
4. De haltes
Plan regelmatig haltes in (minstens om de 2 uur), probeer uw auto in de schaduw te parkeren (rekening houdend met de beweging van de zon), gebruik een zonwering/zonnescherm (vooral ook om uw dashboard te beschermen, dat snel super heet kan worden).
Laat vooral nooit een (jong) kind of een dier alleen in een onbewaakt voertuig achter. Vergeet niet dat zelfs met een licht open raam, een voertuig in volle zon razendsnel een oven wordt.
Bron: Europ-assistance.be
Foto: Pixabay