Laatste nieuws:
Roland Arnould - beroep tekstschrijver marketing reclame campagnes

Trots op mijn beroep. Roland Arnould vertelt!

Letters, woorden, teksten, als je eenmaal kan lezen, kan je het niet meer laten. Maar al die teksten worden geschreven door mensen, die de juiste toon moeten weten te vinden. En dat geldt natuurlijk helemaal voor reclameteksten. Roland Arnould (73) begon als copywriter bij het weekblad Panorama.

Weekbladjournalist

“Mijn eerste job was weekbladjournalist voor Panorama”, vertelt Roland. “Ik wilde verder studeren en kwam van het Sint-Michiels College in Brasschaat. In het laatste jaar deed ik Latijns-Grieks. Je wordt met oude talen vertrouwd gemaakt, als basis voor je latere studie. Op school vonden ze dat ik goed kon schrijven. Ik deed met allerlei wedstrijden mee waar ik ook prijzen mee won en met anderen werkte ik samen aan de schoolkrant.”

Televisie was in opkomst

“In die tijd had ik vaste verkering en twijfelde over wat ik ging doen. Ik was namelijk niet klaar om verder te studeren en kon daarom ook niet zomaar terecht bij een dagblad. Omdat televisie als dat medium toen volop in opbouw was, wilde ik daar graag iets in doen. Ik heb toen kort les gevolgd aan het RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema and Sound). Daar werd lesgegeven door mensen die voor t.v. werkten en vaak hebben die zelf ook aan het RITCS gestudeerd. Je leert daar regie en scriptschrijven. Na een paar maanden was ik daar al weg want ik had niets met die leraren. Ze gaven les zonder passie, vond ik. Je ‘voelde’ ze niet, er was geen klik, geen echt contact.”

’Touch’ met jongere lezers

“Mijn klassenleraar van het laatste jaar in Sint-Michiels hoorde dat ik niet verder wilde met de studie en heeft contact met me gezocht. Hij vroeg me of het iets voor me was om de journalistiek in te gaan. Ik was toen negentien en zei natuurlijk ja. Het bleek dat hij al een afspraak voor me had geregeld bij Panorama. Na het eerste gesprek werd ik op proef aangenomen. Ze zochten iemand die de ‘touch’ had met jongere lezers op het gebied van muziek en verder alles wat op dat moment aan de orde was voor jongeren.”

Spreken met de mens achter de acteur

“Ik heb de kans genomen en ben er dan ook een paar jaar gebleven. In die periode heb ik veel interviews mogen doen met mensen in de muziek, bij de t.v., programmamakers en artiesten in allerlei sectoren. In die tijd begonnen ook allerlei televisieseries en kon ik ter plekke kijken naar de opbouw en zo ook spreken met de mensen achter de acteur. Het ging dan niet alleen over de rol, maar ook de mens zelf kwam in beeld, met alle inzichten en ideeën.”

Freelancer bij De Standaard
“Maar ik wilde verder, het actuele nieuws in, day-to-day journalistiek in plaats van week-to-week. Ik heb contact opgenomen met De Standaard, dat was toen een toonaangevende krant. Daar heb ik een klein jaar als freelancer gewerkt en ook nog voor twee andere magazines: De Volksunie en Wij. De inkomsten waren van dien aard, dat ik verplicht werd een vaste baan te zoeken. Ik was getrouwd en had een kind. Een magazine in bouw- en havenactiviteiten zocht een redacteur, maar dit bleek uiteindelijk een advertentiefuik te zijn. Op een bepaald moment konden ze me even niet betalen en besloot ik ermee te stoppen.”

“Bij reclame en campagnes moet je het gehele concept bedenken en ik vind het heerlijk dat ik daar mijn eigenzinnige zelf in kan zijn.”

Creatief directeur

“Binnen een maand heb ik op aanraden van een schoonbroer contact opgenomen met een reclamebureau in Antwerpen, dat een heel goede naam had. Een Nederlands bedrijf met veel grote klanten in België, die ze wilden servicen met Belgische mensen. Meteen werd ik aangenomen en daar is mijn reclame loopbaan begonnen. Ik heb gewerkt voor veel grote klanten en heb er fijne dingen kunnen doen. Uiteindelijk groeide ik door naar creatief directeur en heb in die functie aan veel reclamecampagnes gewerkt.”

”Doe-het-zelvers doen het met Gamma”

“De positionering van Gamma in België is bij mij begonnen met het credo ‘Doe-het-zelvers doen het met Gamma’. Dat is een succesverhaal geworden en bekroond met de Gouden Effie, die worden niet zoveel uitgereikt. Het heeft meegeholpen aan de groei van Gamma in België. Zo hebben we dat ook gedaan voor Milner kaas en Prins en Dingemans mosselen.”

Zelfstandig

“Op een bepaald moment heb ik besloten me te vestigen als zelfstandige. Al direct van het begin heb ik grote klanten gehad om voor te werken, op mijn eigen, eigenzinnige manier. Klanten die de reclame in vraag stelden: ‘Hoe kunnen we ons presenteren zonder een kopie te worden van de rest?’ Dat was nog in het pre-sociale media tijdperk. Tegenwoordig wordt men heel slinks onder de oppervlakte bewerkt via de sociale media. Ik werk voor verschillende bureaus en op dit moment ben ik bezig met een campagne voor wegen & verkeer voor de radio.”

Trots op mijn beroep

“Ik oefen mijn beroep nog steeds met heel veel plezier uit. Ik ben trots op wat ik doe, omdat mijn beroep verder gaat dan alleen maar tekstschrijven. Je moet het gehele concept bedenken en ik vind het heerlijk dat ik daar mijn eigenzinnige zelf in kan zijn. Trots om mensen en merken te helpen om zich ‘in hun zijn’ in de markt te zetten. Dat ik dat kan verwoorden naar de lezer toe, op zo een boeiende manier, dat de mensen er bij het lezen over na gaan denken.”

LW

Facebook17
Twitter
Follow Me
Tweet