Het ondernemerschap zat er bij David Rouss (20) al vroeg in. Hij wist dit verder te ontwikkelen en heeft als jonge twintiger nu zijn eigen bedrijf.
Het begon met een Vespa
“Op mijn zestiende kocht ik een Vespa, die ik toevallig op internet tegenkwam,” vertelt David. “Mijn opa was fan van Vespa en Fiat en de voorliefde voor dat merk zit dus in de familie. Hij was in goede staat en het geld voor de aankoop had ik verdiend met mijn baan in de horeca. Ik heb hem gepoetst, ermee geadverteerd en binnen een uur was hij verkocht. Ik dacht: dit gaan we verder doen!”
Fiat 500: Karaktervol
“Op dat moment zat ik in het middelbaar en wist nog niet welke richting ik uit wilde, maar wel dat ik zelfstandige wilde worden. Het handelen zat er toen al in, want op school verkocht ik zonnebrillen, schoenen, … Ik kocht een tweede Vespa en dat ging op exact dezelfde manier. Na het middelbaar studeerde ik Ondernemerschap, maar ben daar na drie maanden mee gestopt. Ik vond er niks aan. Toen had ik al meerdere Vespa’s verkocht en zo het budget voor een auto bij elkaar verdiend, waar ik een Fiat 500 voor kocht. Dat vind ik een heel karaktervol autootje, met een lange, rijke geschiedenis net als de Vespa. Auto’s met een geschiedenis vind ik interessant, karakter is belangrijk voor me.”
De straat en oprit raakten vol
“Het autootje was in prima staat, want ik ben niet iemand om wrakken of schadeauto’s te kopen. Ze moeten gewoon goed zijn. Ook die heb ik gepoetst en binnen twee dagen verkocht. Al snel stond de oprit bij ons thuis vol met Fiats. Mijn ouders maakten er geen probleem van en mijn vader heeft me altijd gestimuleerd en geholpen. Ook bij onze buren en op straat stond het vol en niemand had er problemen mee. Ze vonden het juist prachtig en waren geïnteresseerd in de nieuwe aanwinsten.”
Verkoop wereldwijd
“Op een gegeven moment moest ik echt een plek met ruimte vinden, waar ik ze kon presenteren. Via via zijn we bij een leegstaand pand in Essen terechtgekomen, dat we konden huren. We hebben het aangekleed en sinds kort ben ik de trotse eigenaar. Via sociale media, internet en website marketing heb ik een groot bereik weten te creëren en verkoop nu auto’s wereldwijd. Niet alleen Fiats, maar ook andere iconen zoals Defenders en Porsche 911 en dat wil ik uitbreiden naar andere merken. Zolang dat merk maar iets speciaals, unieks of karakter heeft. Daar selecteer ik op, op het gevoel dat je bij een auto krijgt en waar je enthousiast over wordt. Een heel gewone auto komt er bij mij niet in. En omdat ik het pand nu heb gekocht, kan ik doen waar ik goed in ben!”
End of Summer Tour
“Het tweede weekend van oktober organiseerde ik de ‘End of Summer Tour’ voor mijn klanten. Dit was een spontane ingeving en voor ik het wist stroomden de aanmeldingen binnen. Het was een dagvullend programma, met een rit van ongeveer 250 kilometer door Zeeland. Deze rit had ik zelf uitgezet en samen met een vriend tot in het kleinste detail uitgewerkt, want je wilt je beste klanten natuurlijk wel goed de weg wijzen. We begonnen de dag met een ontbijt en Italiaanse koffie, reden vervolgens met ruim dertig iconische wagens naar de lunch locatie. We eindigden de dag in de showroom met een compleet verzorgde BBQ. Kortom een super sfeervolle en zeer geslaagde dag, die we volgend jaar gewoon weer organiseren!”
Trots op mijn beroep
“Ik ben er trots op dat ik een goede bestemming heb gevonden, waarin ik kan doen waar ik goed in ben. Trots op de loyale klantenkring die ik in een paar jaar op heb weten op te bouwen en op het feit dat ik nu eigenaar ben van dit pand. Niet omdat ik de ‘eigenaar’ ben, maar omdat dit mij de kans geeft om mijn klanten nog beter te helpen en uit te breiden naar nog meer iconische voertuigen. Het geeft me de ruimte om mijn ideeën uit te werken, met als doel een superfijne plek waar je lekker rond kunt hangen en een kop koffie kunt drinken. Voor mij is het altijd eerst de relatie en dan volgt de rest vanzelf!”
Foto’s: David Rouss, Noordernieuws.be
NN