De noodzaak van tijdig remblokken vervangen

Wanneer je ooit een geslaagde noodstop hebt gemaakt, besef je het belang van goed functionerende remmen pas echt. De manoeuvre is niet in de laatste plaats te danken aan de remblokken. Deze essentiële voeringen van het remsysteem drukken bij het remmen tegen de remschijf en zorgen ervoor dat de auto veilig halt houdt. Hun werking gaat gepaard met frictie en de onvermijdelijke slijtage.
Levensduur

Hoe lang remblokken meegaan, hangt van verschillende factoren af. Het veelvuldig afleggen van grote afstanden belast remvoeringen minder dan het voortdurende optrekken en afremmen in het stadsverkeer. Monteurs bevelen vervanging van remblokken aan na maximaal 50.000 km dienst. Ze moeten echter regelmatig (elke 15.000 km) worden gecheckt. Veel moderne auto’s zijn voorzien van een controlesysteem met een waarschuwingslampje. Een duidelijk signaal voor een aanstaande vervanging van rembokken is een piepgeluid bij het bedienen van de remmen. Een stukje metaal dat aan de remblokken bevestigd zit, is hiervoor verantwoordelijk en dient als waarschuwing dat de remvoeringen te dun zijn geworden.
remblokken vervangen - 1remblokken vervangen - 2remblokken vervangen - 3
Afbeeldingen afkomstig van www.onderdelenshop24.com

Remblokken vervangen: Kan ik dit zelf?

Voor een handige doe-het-zelver is de vervanging van remblokken niet al te moeilijk. De meeste remsystemen lijken op elkaar. De reparatiehandleiding van je auto verschaft een lijst van de benodigde sleutels, ratels en doppen. Handgereedschappen zijn geschikt, maar een slagmoersleutel maakt het werk wel zo makkelijk. Verder heb je nodig:

  • autokrik plus kriksteunen
  • wielkeggen
  • klemschroef
  • staalborstel
  • WD40
  • ….

Hef de auto op, verwijder het wiel en schroef de remklauw los. Hang hem ergens in de wielkast op met ijzerdraad om de aan de remklauw verbonden remleidingen niet te belasten. Met verwijderde remklauw kun je de oude remblokken uit hun zitting halen. Breng wat vet aan op de geleidepennen van de remklauw. Druk de remklauwzuiger terug in de remklauw met behulp van de klemschroef. Steek de oude remvoering tussen klauw en schroef om het oppervlak van de zuiger te beschermen. NB: voor het terugzetten van de zuiger is soms speciaal gereedschap nodig.

Installeer nu de nieuwe remblokken. Breng eerst wat vet aan op de achterkant van de binnenste remvoering. Deze kant komt in contact met de zuiger en het vet voorkomt piepgeluiden. Plaats vervolgens het buitenste remblok. Haal de remklauw van zijn hanger en schuif hem over de assemblage. Haal de geleidepennen eerst met de hand aan, en vervolgens met de momentsleutel volgens de specificaties van de fabrikant.

Als alles op zijn plaats zit en de wielen aangebracht zijn, start de auto en pomp een paar keer met het rempedaal om druk op te bouwen. Pas als je weerstand voelt, is de auto rijklaar. NB: remblokken moeten ingereden worden. De bij de onderdelen geleverde instructies vertellen hier meer over. Rij veilig!