Als journalist ben je gewend vragen te stellen, immers: je hebt de informatie nodig voor je artikel. Maar de leerlingen van het vierde leerjaar van de Mariaberg in de Kloosterstraat, besloten de rollen om te draaien en nodigden een redacteur van Noordernieuws uit, om toe te lichten wat het beroep allemaal inhoudt.
“We willen een ander beeld op taal geven”, vertelt Emmy De Leenheer, juf van één van de twee vierdejaars klassen, “het is de bedoeling taal leuker neer te zetten en deze methode is gericht op lezen. De vier modules hiervan staan in het werkboekje ‘Verrekijker‘ dat de leerlingen hebben. In dit onderdeel moeten ze leren vragen te stellen aan een regionale journalist.”
Van tevoren hadden de kinderen zelf al een fantasiereportage geschreven en mochten nu de vragen stellen over hoe het in de dagelijkse praktijk gaat. Vragen als:
Doen jullie wel eens gevaarlijk werk op gevaarlijke plaatsen?
Waarom moet alles in de krant komen?
Werk je op zaterdag en zondag?
Heb jij genoeg tijd om te eten?
Wat is de coolste plek waar je ooit al bent geweest?
Hoe lang zou je deze job nog willen doen?
Hoeveel artikels schrijft u per week?
Deze vragen en nog veel meer kwamen voorbij. De leerlingen hadden er goed over nagedacht en hun vragen op papier gezet. De klas van juf Julie Sijmens vormden na het interview spontaan een groep voor een leuke foto en wilden een handtekening, zodat alle memoblaadjes van de juf ineens bijna op waren.
De kinderen en de juffen vonden het leerzaam en onze redacteur ook: “Ik heb over een paar dingen goed na moeten denken. Het waren leuke kinderen in gezellige klaslokalen. Dank je wel Mariaberg, het was tof bij jullie langs te mogen komen!”
LW
Klik op de foto’s om een vergroting te zien en door te bladeren met de pijltoetsen of de muis. Druk ESC om af te sluiten.
Neem contact met ons op als u een foto wilt gebruiken of laten afdrukken.