De Gemeente Essen heeft verschillende troeven en wil deze uitwerken in een sterke merkstrategie. Hiervoor bundelt de gemeente haar krachten met reclame- en communicatiebureau Sirfish. Samen willen ze alles wat met Essen te maken heeft op een aantrekkelijke en positieve manier naar buiten brengen.
Sterk merkstrategie
Essen is groen, kent een sterk verenigingsleven en heeft een speciale geografische ligging, want het is omringd door Nederlandse buurgemeentes. Deze troeven wil het bestuur geformuleerd zien in een sterk merkstrategie, die de kernwaarden en unieke kwaliteiten van de gemeente krachtig in de verf zet. Via dit sterke merk zal de gemeente een marketing-, promotie- en communicatiestrategie op poten zetten om Essen op de kaart te zetten.
Zichtbaarheid vergroten
Dat we trots mogen zijn op onze gemeente is voor schepen van Communicatie Robin Jacobs een evidentie. “Te weinig mensen beseffen hoe geweldig Essen is. Met onze fiets- en wandelroutes, bossen, horeca en een sterk verenigingsleven hebben we heel wat te bieden. Ik hoor wel eens dat we ‘maar’ Essen zijn. Daar moeten we van af. Dit bestuur wil de zichtbaarheid van Essen vergroten, binnen en buiten onze gemeente.”
Samenwerking
Om dit te realiseren gaat de gemeente een samenwerking aan met reclame- en communicatiebureau Sirfish. Zij hebben deze oefening al voor meerdere steden en gemeenten gedaan, zoals bijvoorbeeld voor Maasmechelen, Visit Limburg, stad Genk, gemeente Beringen, enzovoort.
Unieke mix
Managing Partner Koen Lambrechts van Sirfish kijkt ernaar uit om van Essen een sterk merk te bouwen. “Essen heeft alles in huis om een gemeente te worden waar mensen met trots naar kijken. De unieke mix van natuur, gemeenschap en ligging maakt het een plek die je niet alleen moet bezoeken, maar die je ook wil beleven. Samen met de gemeente zetten we ons in om de waarden van Essen op een creatieve en authentieke manier uit te dragen, zodat iedereen het volle potentieel van deze prachtige gemeente ontdekt.”
Nog positiever in beeld brengen
Tegen het einde van 2025 wil de gemeente een merkstrategie, merkverhaal en ten slotte een media- en communicatieplan realiseren, zodat het in 2026 volop kan inzetten op het nog positiever in beeld brengen van ons mooi dorp.
Meer info: https://sirfish.be/
Bron en foto: gemeente Essen