In een spannende competitie heeft Mini-onderneming GeoZebra uit de Sint-Ludgardisschool in Merksem de felbegeerde eerste plaats veroverd in de pitchwedstrijd ‘Next Gen on Stage’, georganiseerd door Vlajo. Het team, bestaande uit acht gedreven jonge ondernemers, wist de jury te overtuigen met hun creatieve aanpak en indrukwekkende presentatievaardigheden.
Wiskundeniveau omhoog brengen
GeoZebra is een enthousiaste groep jonge ondernemers die zich richt op het verbeteren van het wiskundeniveau van leerlingen. Ze ontwikkelen wiskundige kaartspelletjes die speciaal zijn ontworpen voor kinderen die het moeilijk hebben met de maaltafels en deeltafels. Hun doel is om het wiskundeniveau in België weer omhoog te brengen, omdat ze merken dat het de laatste jaren achteruitgaat. Dit doen ze op een speelse manier, zodat kinderen ongemerkt beter leren rekenen en plezier hebben tijdens het proces. In de toekomst willen ze hun aanbod verder uitbreiden en denken ze er zelfs aan om kaartjes te maken voor andere vakken, zoals Franse woordjes of spelling. Kamal Kharmach helpt hen bij het verder ontwikkelen van hun mini-onderneming. GeoZebra won coachingsessies door Kamal Kharmach in een pitchwedstrijd van Karel de Grote Hogeschool en laten zich nu door hem begeleiden.
Next Gen on Stage
Dertien Mini-ondernemingen uit de derde graad secundair werden verwelkomd in het auditorium van het Provinciehuis Antwerpen, om hun businessidee te pitchen voor een zaal vol toeschouwers. Ze namen allen deel aan ‘Next Gen on Stage’, een wedstrijd die Vlajo in alle Vlaamse provincies organiseert om het grootste pitchtalent van Vlaanderen te bekronen. De aanwezige teams haalden hun beste speeches boven en probeerden in amper drie minuten tijd het publiek te overtuigen van hun ideeën, aanpak en ambities.
Positieve insteek
Winnende Mini-onderneming GeoZebra overtrof de concurrentie met hun krachtige en helder opgebouwde pitch. Het team toonde niet alleen ondernemerschap van hoog niveau, maar wist ook de impact van hun bedrijfje op een overtuigende manier over te brengen. Met hun educatieve en innovatieve insteek willen ze een positief effect hebben op het onderwijs en de samenleving.
Platform
‘Next Gen on Stage’ heeft als doel jongeren een platform te bieden om hun ideeën te delen en ondernemende vaardigheden te oefenen. Dit kunnen doen op een unieke locatie zoals het prachtige Provinciehuis van Antwerpen, is een mooie opportuniteit voor jonge ondernemers. Vlajo wil met de Mini-onderneming leerlingen uit de derde graad secundair laten proeven van het ondernemerschap en hen bovenal laten groeien in competenties, van tel op de arbeidsmarkt. Door functies te verdelen naar talenten, samen te brainstormen, activiteiten voor te bereiden, te evalueren en bij te sturen leren deelnemende jongeren zichzelf in samenwerkingsverband kennen. Ze nemen initiatief en verantwoordelijkheid, en ontwikkelen al doende vaardigheden die in eender welke job nodig zijn.
Vakexperts
Het jurypanel bestond uit zes vakexperts die jong ondernemerschap een warm hart toedragen. Cis Willemen vertegenwoordigde de provincie Antwerpen, vaste partner van Vlajo. De overige juryleden waren James De Groof (BNP Paribas Fortis), Kian Chantrain (Deloitte), Joris Linssen (BNY Mellon), Freya Vereeken (Euroclear) en Stefan Delen (Vlajo).
Belang initiatieven
Gedeputeerde Luk Lemmens benadrukte tijdens zijn speech het belang van deze initiatieven: “Stimuleren van ondernemingszin, talentenontwikkeling en het verkleinen van de afstand tussen onderwijs en de arbeidsmarkt zijn pijlers, waar zowel de provincie Antwerpen als Vlajo sterk op inzetten.” Niet enkel de mini-ondernemers van GeoZebra vielen in de prijzen. Er was ook een tweede en derde plaats en een prijs voor ‘beste reclamefilmpje’.
Resultaten prijsuitreiking:
1. GeoZebra | Sint-Ludgardisschool, Merksem
2. Tasty Chain | Sint-Lievenscollege, Antwerpen
3. Aqua Ads | Mater Salvatorisinstituut, Kapellen
• Beste reclamefilmpje: RePaper | Sint-Ursula-Instituut, Onze-Lieve-Vrouw-Waver
Bron en foto: Vlajo