Heeft je trein vertraging, dan zou het kunnen dat je recht hebt op een compensatie. Maar dat hangt af van de aard en de lengte van de vertraging.
Vanaf wanneer heb je recht op een compensatie?
Er zijn twee soorten vertraging bij de trein: de ‘occasionele langdurige’ en de ‘herhaaldelijke’. Een occasionele vertraging moet langer dan 60 minuten duren. In dat geval krijg je 100% van je treinticket enkele reis terugbetaald. Een herhaaldelijke vertraging van de trein betekent meerdere vertragingen binnen de zes maanden. Heb je minstens twintig vertragingen van vijftien minuten of meer, dan krijg je per vertraging een vergoeding van 25% van de waarde van een enkele reis. Heb je minimaal tien vertragingen van dertig minuten of meer, dan krijg je per vertraging een vergoeding van 50% van de waarde van een enkele reis.
Wanneer vervalt je recht op een compensatie?
Kocht je je vervoersbewijs wanneer de vertraging of een eventuele staking al aangekondigd was, dan heb je geen recht op een compensatie. Hetzelfde geldt in de meeste gevallen van overmacht, zoals een (natuur)ramp of extreme weersomstandigheden.
Hoe vraag je een compensatie aan?
Dat kan online binnen de dertig dagen of via een document dat je kunt downloaden op dezelfde website. Dat moet je binnen de dertig dagen per post bezorgen aan de NMBS of in een stationsloket. Herhaaldelijke vertragingen kun je enkel via het gedownloade document aanvragen.
Hoe wordt de compensatie uitbetaald?
Reizigers met een abonnement krijgen een specifieke regeling. Wie zijn ticket zo kocht, ontvangt een waardebon voor een nieuw treinticket. Soms wordt een compensatie via overschrijving uitbetaald.
Bron: VAB.be
Foto: Noordernieuws.be