Volgens een management tijdschrift gaat de kunstmatige intelligentie, robotisering en automatisering de wereld van de werkenden ingrijpend veranderen. Dat dit, volgens mijn bescheiden mening, de wereld van de mens ingrijpend gaat veranderen is een vaststaand feit. De mens maakt één robot en de volgende robots maken in de toekomst enkel nog maar robots.
De nieuwe rage om het cliënteel van KBC en Helan, in dit geval mijzelf, de stuipen op het lijf te jagen zijn KATE van KBC en SAM van HELAN. Zij noemen het de digitale assistenten maar ik noem dat gewoon robotten met metalen stemmen. Ik heb nu totaal niks tegen robotten voor bv. ’t gras af te rijden, te stofzuigen of een robotteke voor de ramen te zemen maar niet voor belangrijke zaken, zoals onze portemonnee en onze gezondheid.
Dat KBC en Helan er niet van op de hoogte WILLEN zijn dat de doorsnee, tot hiertoe, nog enigszins normale Belg, graag menselijk contact heeft bij simpele vragen of om eventuele problemen uit te leggen en uit de doeken te kunnen doen blijkt dus duidelijk door het inzetten van die robotten die op geen enkele vraag een antwoord weten.
Het is natuurlijk verschrikkelijk simpel, het kost hen niks en ze moeten er zelf niet zijn maar je specifieke vragen worden niet beantwoord want de robot is maar beperkt tot waar hij of zij voor geprogrammeerd is en zelf nadenken over al die verschillende problemen kan hij niet. Ze worden volgens Wikipedia, ingezet voor moeilijk of saai werk, dus wat KBC en HELAN betreft, voor die vervelende, saaie cliënten met hun vervelende, saaie vragen.
Wat KBC betreft kan je bij hun digitale assistente KATE vreemde munten bestellen maar kan KATE je niet aan je eigen geld helpen, zelfs niet in beperkte mate. Wil je die beperkte mate dan nog danig overschrijden, zelfs ter plaatse bij een bank, heb je, in deze tijd, nog juist geen vonnis van de Rechtbank nodig om aan je eigen geld te kunnen.
Om een bankautomaat te vinden ben je met de wagen kilometers onderweg tegen 2 € de liter benzine per km voor luttele 50 €, MAAR om een debet- of kredietkaart open te stellen helpt KATE je uiteraard met plezier verder want daar is veel meer geld aan te verdienen. Aan ons niet want wij halen de centen eraf, allé toch proberen af te halen want dat is ook niet zonder slag of stoot.
We kunnen beter de bank overvallen want in dit Belgisch regime ben je rapper buiten de gevangenis dan binnen.
Nu wat HELAN betreft met hun digitale SAM. Ik heb zelf, noodgedwongen, inderdaad met SAM gechat, hilarisch ware het niet tragisch. Op de simpele vraag een afspraak te bekomen met ons plaatselijk kantoor, wat enkel nog mogelijk is na afspraak met hun SAM, kreeg ik als antwoord, bedankt voor uw vraag, chat afgesloten, maar geen antwoord. Dus dan maar telefonisch proberen.
HELAN telefonisch proberen te bereiken is zelfkastijding en de kans op een hartaderbreuk is bijzonder groot. Na druk 1,2,3,4,5 of 6, en daar ben je al rap een paar minuten mee bezig, krijg je na 20 minuten als antwoord “al onze lijnen zijn bezet probeer het later nog eens”. Je telefoonrekening is met rasse schreden omhoog gegaan en kwak je die hoorn van de telefoon of uwe GSM met ne rotgang daar waar hij niet moet zijn. Dus terug naar af en naar SAM.
Je kan bij HELAN wel digitaal je terugbetalingsaanvraag doorsturen, maar het bijhorende getuigschrift voor verstrekte hulp van de arts moet dan wel per post overgemaakt worden met ne gewone postzegel of aangetekend. Daar wordt dan door HELAN, voor dat zelfde getuigschrift voor verstrekte hulp per post te verkrijgen, 3 of 4 keer briefwisseling gestuurd zodat de terugbetaling nog eens ettelijke weken langer duurt.
Bizar, wat is het verschil. Ofwel werk je digitaal voor alles of anders voor niks.
Ik haat alle robotten, de robotten van KBC, HELAN en al die ander toekomstige robotten met hun kunstmatige non-intelligentie.
Jeannine