Je bedrijf of product nog populairder maken? Dan moet je volop inzetten op digitale marketing. Steeds meer mensen laten fysieke winkels of folders links liggen. Van sociale media tot zoekmachineoptimalisatie en e-mailcampagnes, digitale marketing biedt een waaier aan strategieën om merken te helpen groeien, klanten te bereiken en betrokkenheid te stimuleren. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende mogelijkheden.
Digitale strategie
Een strategie mag in geen geval ontbreken bij je focus op digitale marketing. Wie is je doelpubliek? Welke KPI’s wil je bereiken? En via welke kanalen hoop je die te bereiken? Vooraleer je in actie schiet, probeer je best om op die vragen een duidelijk antwoord te formuleren. Zo vermijd je om in het wilde weg verschillende campagnes op te starten, die eigenlijk niet zoveel opleveren.
Website optimalisatie
Alles begint bij een goede website. Daarom is het belangrijk dat je altijd blijft sleutelen aan je website optimalisatie. Dat wil zeggen dat je extra inzet op het gebruiksgemak van je (potentiële) klanten, zorgt dat de website snel genoeg gaat en duidelijke én efficiënte landingspagina’s voorziet met contactformulieren. Het is ook belangrijk dat je website er professioneel genoeg uitziet. Daarom schakel je best een professioneel bureau in, bij jou in de buurt. Geen idee bij wie je terecht kan? Tik bijvoorbeeld in Google even ‘webdesign Antwerpen’ of ‘webdesign Mechelen’ en je krijgt meteen een overzicht van bureaus of freelancers waarop je een beroep kunt doen.
SEO/SEA
Om ervoor te zorgen dat potentiële klanten jouw website bovenaan hun zoekresultaten in Google of in andere zoekmachines terugvinden, kan je je pagina’s optimaliseren met SEO. Dat staat voor Search Engine Optimization. Via bepaalde ‘trucjes’ zoals het gebruik van keywords en aangepaste structuur van je pagina kan je je op een organische manier én dus gratis naar boven werken in de zoekresultaten. Dat kan je eventueel combineren met SEA oftewel Search Engine Advertising. In dat geval betaal je via Google Ads om jouw website bovenaan in Google te krijgen.
Socials
Ook sociale media moet een prioriteit zijn. Tegenwoordig zit elke generatie op sociale media. Het is een relatief gemakkelijke én goedkope manier om toch een groot bereik te krijgen. Check op voorhand goed op welk kanaal jouw doelpubliek zit en zet daar dan zoveel mogelijk op in. Heb je voldoende budget? Werk dan met influencers. Zij kunnen ervoor zorgen dat je naamsbekendheid én verkoop een enorme boost krijgen.