Laatste nieuws:
Keuze complexiteit in fietspadenproject Heikantstraat zal voor veel hinder zorgen

Keuze complexiteit in fietspadenproject Heikantstraat zal voor veel hinder zorgen

Deze zomer nam het CD&V-schepencollege eindelijk een beslissing omtrent het fietspadenproject in de Heikantstraat. Het keurde een voorontwerp goed met twee enkelrichtingsfietspaden aan beide zijden i.p.v. een groter en veiliger dubbelrichtingsfietspad. Zo opteert men voor het meest complexe project, wat veel verkeershinder met zich mee zal brengen, ook voor de omgeving.

Kritiek

Durf Kalmthout uitte eerder al kritiek op deze plannen. De keuze zou gemaakt worden in functie van de veiligheid van de fietsers, maar is dat wel zo? Het lijkt eerder een keuze voor de meeste subsidies van de hogere overheid. “Men gaat voor de meest ingrijpende keuze”, trekt uittredend gemeenteraadslid Johan Cassimon aan de alarmbel. “Er zijn een groot aantal onteigeningen. Er is dubbelwerk, met noodzakelijke aanpassingen aan de rotonde Brasschaatsteenweg en kruispunt Heikantstraat, die recent zijn aangepast of vernieuwd. En er zal ook grotere hinder zijn tijdens de aanlegfase. Naast de bewoners, zullen vooral de gebruikers van de sportaccommodatie aan de Zwarte Hond, de bezoekers van Suske en Wiske Land, maar ook consumenten op weg naar de winkelomgeving van Heide het moeten ontgelden. De kostprijs van het project met twee enkelrichtingsfietspaden ligt ook vele malen hoger, maar er staan meer subsidies tegenover van de hogere overheid, waardoor het verschil met een groot dubbelrichtingsfietspad beperkt blijft. Dat is volgens mij de echte reden voor deze keuze, die eigenlijk al in 2019 gemaakt was, maar nu pas geformaliseerd werd. Het bestuur heeft echt veel tijd verspild in dit project.”

Subsidiedrang zorgt voor vertraging

Subsidies zorgen natuurlijk voor meer administratie en te volgen regels, waardoor het project complexer wordt en meer tijd in beslag neemt. Terwijl de Heikantstraat een gemeenteweg is, waarvoor de gemeente volledig bevoegd is. Het is duidelijk dat de situatie hier al erg lang onveilig is. Dat kan elke bewoner je vertellen. De gemeente had hier al jaren geleden aan de slag kunnen zijn, als men het zelf had willen betalen. Een scenario met 1 ruim dubbelrichtingsfietspad, denk bijvoorbeeld aan de breedte van de fietsostrade, is veel meer low profile, biedt ruimte voor voetgangers, maakt het behoud van parkeerplekken mogelijk en vereist minder onderhoud. Een soort slimme en pragmatische keuze die kostenefficiënter is. Dat zou kunnen aan een veel lagere kostprijs (maar met minder subsidies), met een beperkt aantal onteigeningen en minder hinder tijdens de aanlegfase.

Creatie van extra onveiligheid

Bovendien gaat men met de plannen die voorliggen van 1 gevaarlijke oversteeksituatie, die nu gelegen is ter hoogte van restaurant de Bosduin en zal blijven bestaan, naar drie gevaarlijke oversteeksituaties. In het voorontwerp creëert men ook een zeer krappe oversteek aan de Zwarte Hond. Hier zal een middenberm van nog geen meter worden voorzien, wat toch alleen maar de illusie van een veilige oversteek oplevert. Daarnaast wordt er nog een extra oversteek voorzien waar de Beauvoislaan overgaat in de Heikantstraat, voor de fietsers die van Kalmthout Centrum komen. Zo creëert men extra onveiligheid t.o.v. de huidige situatie.

Vervolgstappen

Nu het voorontwerp is goedgekeurd, zal het studiebureau verder werken aan het rioleringsdossier, het definitieve ontwerp en het rooilijn- en onteigeningsplan. Zodra de gemeenteraad het rooilijn- en onteigeningsplan goedkeurt, volgt een openbaar onderzoek. Durf Kalmthout beseft dat het zeer onwaarschijnlijk is, dat het bestuur nog van mening verandert, maar vindt dat er in het verleden al te vaak gezwegen werd omdat er na lange tijd dan uiteindelijk toch iets gedaan wordt. “Het is eigenlijk onverdedigbaar dat het bestuur decennia heeft gewacht om de gevaarlijke verkeerssituatie op een gemeenteweg aan te pakken”, vindt Johan Cassimon. “Nu worden ze bijna verplicht, door het rioleringsproject van Aquafin, om actie te ondernemen en kiezen ze voor de meest ingrijpende en complexe oplossing met de meeste overheidssubsidies. Een complex project brengt onvoorspelbare vertragingen met zich mee, iets waar Kalmthout helaas al te bekend mee is. Eenvoudige oplossingen kunnen doorgaans sneller worden uitgevoerd en zijn vaak effectiever. Het bestuur heeft hier de afgelopen legislatuur veel kansen laten liggen.”

JC

Facebook10
Twitter
Follow Me
Tweet