Motorrijden in het buitenland wat mag (niet)

Motorrijden in het buitenland: wat mag (niet)?

Wordt de jeuk om die handschoenen, helm en motorschoenen aan te doen stilaan onhoudbaar? Wie weet zit er binnenkort wel een buitenlands tripje met de motor in. Maar waar moet je mee rekening houden als je gaat motorrijden in het buitenland? Een overzicht.

Algemene regels

Wat in België mag, mag duidelijk niet altijd buiten onze landsgrenzen. Wie een ‘rijbewijs B-125 cc’ heeft, mag daarmee alleen in ons land op de weg. In het buitenland móet je een rijbewijs A, A1 of A2 hebben. Een helm is in elk Europees land verplicht. Verder is het in zo goed als alle landen van de EU verplicht een fluohesje voor bestuurder en passagier bij te hebben. In een groot aantal landen is ook een EHBO-kit vereist.

Regels per land

-In Nederland moet je een goedgekeurde valhelm dragen, maar voor de rest mag je zelf beslissen wat je draagt en hoe je het draagt. De motor moet voldoen aan geluidseisen voor de uitlaat: de hoeveelheid toegestane decibels staat in Nederland op het kentekenbewijs. In de meeste landen geldt een maximumwaarde voor het uitlaatgeluid, zowel voor een standaard- als voor een vervanguitlaat: 80 dB. Sommige wegen in Nederland zijn op drukke weekenddagen voor motorrijders afgesloten, dat geldt vooral voor bochtige dijkwegen. Rijden tussen de rijen auto’s door in files mag, maar dan geldt een snelheidsverschil van maximum 10 km/u tussen de auto’s en de motor.

-Luxemburg kent een verplichting van een losse reflector aan de achterkant (een in het achterlicht geïntegreerde reflector is niet voldoende). Kinderen mogen mee vanaf twaalf jaar.

-In Duitsland is nog altijd een verbod op het rijden tussen de files door, al zit een wetswijziging in de pijplijn. Op sommige wegen is er een speciale maximumsnelheid voor motoren. Er zijn zelfs wegen verboden voor motorrijders en in weekends worden bij motorrijders populaire wegen afgesloten. Een motor met aanhanger mag niet harder dan 60 km/u. Net als in ons land moet je een veiligheidsvestje mee hebben. Verder is er de verplichting om een EHBO-kit bij te hebben. Opgelet: brildragers moeten een reservebril (of lenzen) voorzien.

-Zwitserland en Oostenrijk hebben vergelijkbare regels als Duitsland: een veiligheidsvestje, een EHBO-kit én voor brildragers een reservebril (of lenzen) mee. In Oostenrijk mogen kinderen tot 12 jaar niet mee als passagier op de motor.

-Frankrijk heeft meerdere regels wat motorkledij betreft: er moet reflectiemateriaal aangebracht zijn en handschoenen moeten een CE-keurmerk hebben. Tussen de file doorrijden is verboden. In Frankrijk moeten de helmen die daar verkocht worden, voorzien zijn van reflecterende stickers. Kom je als buitenlander in Frankrijk, dan is die verplichting er niet, al wordt wel aangeraden dergelijke stickers op de helm aan te brengen.

-In Italië geldt voor motoren van 150 cc of minder een verbod om op snelwegen te rijden, ook al kunnen ze de maximumsnelheid van 130 km/u halen. Er gaan wel stemmen op om een einde aan die regel te maken. Kinderen mogen vanaf 5 jaar als passagier mee.

-In Spanje mogen kinderen pas vanaf hun twaalfde jaar mee op de motor. Verder mag de motor geen bagagewagen hebben.

-In Portugal mogen kinderen onder de zeven jaar niet mee als passagier. Het land heeft ook plaatselijk een inhaalverbod voor motor-, scooter en brommerrijders. Dat wordt aangegeven met een verkeersbord met links een rode motorrijder en rechts een zwarte auto.

-In het Verenigd Koninkrijk ten slotte zijn er beperkingen wat betreft donkere vizieren. Tot 50% ‘verdonkering’ mag alleen overdag en dergelijke vizieren hebben een opschrift ‘enkel voor daglicht’. De politie heeft een apparaatje waarmee nagegaan wordt hoeveel licht er door een vizier kan.

Bron: VAB
Foto: Pixabay

Facebook24
Twitter
Follow Me
Tweet