Voor de ene de evidentie zelve, voor de ander een moeilijk vraagstuk. Of je nu zelf zo’n tuffende tweewieler bestuurt of niet, weet dat er enkele specifieke regels zijn voor motorrijders. Een kleine slalom langs een paar kenmerkende voorschriften. Altijd handig om weten, zeker met de Dag van de Motorrijder (24 maart) in aantocht!
Moet een motorrijder – net als automobilisten – verplicht zo rechts mogelijk op de rijbaan rijden?
Nee. Misschien voor sommigen verrassend, maar sinds april 2004 hoef je als motorrijder niet meer zo veel mogelijk aan de rechterkant van de weg te rijden. Meer nog: als motorrijder rijd je het best links van het midden van je rijstrook. Zo heb je een beter zicht op het verkeer en ben je zelf ook beter zichtbaar voor andere weggebruikers.
Hoe en hoe snel mag je met een motor door een file rijden?
Je mag enkel tussen de twee uiterst linkse rijstroken door de file rijden en dat met maximaal 50 km/u. Belangrijke nuance: het snelheidsverschil tussen de voertuigen in de file en de motor mag niet meer dan 20 km/u zijn. Als de wagens stilstaan, mag je dus maximaal 20 km/u rijden. Stel dat de wagens met 50 km/u rijden, dan mag je – zelfs al rijd je op een autosnelweg – niet sneller rijden.
Mag ik als motorrijder met mijn lichten gedoofd rijden?
Nee, ook overdag ben je als motorrijder verplicht om altijd je dimlicht en rode achterlicht aan te hebben. Andere lichten mogen enkel ’s nachts of bij een beperkte zichtbaarheid gebruikt worden.
Is er verplichte motorkleding of mag ik met een dun jasje en jeans rijden?
Zowel de chauffeur als de passagier is verplicht het volgende te dragen:
Vest en broek
Meer bepaald een jas met lange mouwen en een lange broek of overall. Ja, in theorie mag je dus met een lichte jas en een jeansbroek een motor bestijgen, maar weet wel dat het van levensbelang kan zijn om te kiezen voor beschermende kleding met rug-, schouder-, elleboog- en kniebescherming, het best nog voorzien van reflecterende strips. Ben je verknocht aan jeans? Weet dat er specifieke motorjeans zijn, verstevigd met kevlar om bij een eventuele val niet te scheuren.
Motorlaarzen of -schoenen
De wet zegt om motorlaarzen/bottines te dragen die de enkel beschermen. Veters en andere losse attributen zijn te vermijden, omdat zij verstrikt kunnen raken in onderdelen van je motor.
Handschoenen
De beste motorhandschoenen zijn stevig, want bij een val vangen je handen dikwijls de eerste schok op. Een gripbevorderende palm is van groot belang om ervoor te zorgen dat je je motor altijd goed in de hand hebt.
Een gehomologeerde valhelm
Een valhelm is het meest elementaire onderdeel van je motorkleding. De enige voorwaarde is dat hij gehomologeerd is en dat dat staat aangegeven op de helm. Let erop dat de helm altijd nauw aansluit. Als je hem ophebt en je kunt hem nog bewegen, dan beschermt hij niet zoals het hoort.
Bron: VAB
Foto: Pixabay