Ode aan de blaadjesbezorgers 60

Ode aan de blaadjesbezorgers

Regelmatig lees ik in verschillende groepen op Facebook klachten van mensen over reclameblaadjes die niet zijn ontvangen of worden teruggevonden als een pakketje bij het oud papier. Het wordt tijd om ook eens een keer deze mensen op een positieve manier in het daglicht te zetten. Hoewel je wel eens de indruk krijgt dat het alleen maar fout gaat, is dit natuurlijk niet zo. In de meeste gevallen krijgen mensen gewoon hun blaadjes. De koeriers komen langs in regen, wind, extreme hitte en verschrikkelijke kou. Zodat zij die graag benieuwd zijn naar wat er nu weer in de reclame is en of dat er nog interessant lokaal nieuws is in één van de lokale krantjes, hiervan kunnen genieten. Voor de meeste mensen is het pakketje elke week weer vanzelfsprekend.

Laten we ze ook eens complimenteren

Mensen zijn snel geneigd om vooral te klagen over zaken die niet gaan zoals ze normaal gaan. Het zou ook eens leuk zijn als een blaadjesbedeler eens een blijk van dank krijgt. Tal van bedelers doen hun werk wel goed en voelen zich toch aangesproken als ze klachten zien langskomen. Waarom niet eens een keer een berichtje op Facebook plaatsen wanneer de bedeler zo sympathiek was om even aan te bellen en te zeggen dat sleutels nog op de voordeur zitten? Of om het feit dat de blaadjes toch weer gekomen zijn als het de hele week slecht weer is?

Slecht betaald

Een bedeler van blaadjes wordt meestal niet heel goed betaald door de distributeurs. Zo ken ik er één die al tien jaar dit werk doet, maar nooit geïndexeerd is voor het verlies aan koopkracht. Veel blaadjesbezorgers moeten het werk ook nog eens doen aan als zelfstandige. Zodat de distribiteur geen enkel risico hoeft te dragen bij, bijvoorbeeld, ziekte of ten aanzien van vakantie- en pensioenopbouw en belastingenafdracht. Een gemiddelde blaadjesbedeler zal meestal hierover niet klagen, omdat ze niet in staat zijn hier op een onderbouwende manier tegen te reclameren en zich dikwijls met een kluitje in het riet laten sturen.

Steeds moeilijker om koeriers te vinden

De grootste distributeur van blaadjes, BD-Myshopy, heeft al sinds enkele tijd een aantal campagnes opgezet om meer bedelers aan te werven. Zo krijgen reeds bestaande bedelers een kleine bonus als zij een nieuwe bedeler weten binnen te halen (mits deze natuurlijk een bepaalde periode blijft). Echter, er is door de jaarlijkse, steeds slechtere beloning steeds minder animo voor mensen om dit werk te gaan doen. Dat krijg je als je de beloning voor de bedelers niet indexeert, maar wel de prijzen deels naar de klanten toe. Zodat de tarieven interessant blijven voor de klant en de winst toch steeds groter wordt. Gevolg is dat veelal Bulgaren (dit is gewoon een constatering, niet suggestief bedoeld), vele wijken bedelen. Vaak is dit onder leiding van één Bulgaarse koppelbaas, die tegen kost en inwoning en een kleine maandelijkse vergoeding landgenoten voor zich heeft werken. Meestal gaat dit één à twee jaar goed met zo’n groep mensen, totdat blijkt dat de bewuste koppelbaas niet deed aan het betalen van sociale bijdragen en belastingen, waardoor ze België ontvluchten.
Dit is niet alleen verboden, maar ook een vorm van oneerlijke concurrentie naar de eerlijke bedelers toe, die wel belastingen en sociale bijdragen betalen. In deze branche is er geen vakbond die voor deze groep mensen opkomt. Gevolg is dat de distributeur ondermaats kan blijven betalen aan malafide onderaannemers, zodat zij aan een te lage beloning de distributie kunnen uitvoeren.

Tijd voor verandering

Daardoor is het steeds moeilijker om fatsoenlijk werkende koeriers aan te werven. Die niet alleen hun werk naar behoren doen, maar ook bijvoorbeeld kunnen lezen dat er ‘geen ongeadresseerd drukwerk a.u.b.’ op een sticker van een brievenbus staat. Misschien moeten handhavers eens optreden tegen deze valse concurrentie, zodat wellicht de eerlijke bedelers beter betaald gaan worden. Het wordt tijd dat de bedelers die de Nederlandse taal wel machtig zijn en doorgaans hun werk naar behoren doen, daar ook eens voor beloond worden. Door zowel de distributiebedrijven als de mensen die wekelijks blij zijn met hun reclameblaadjes en lokale nieuwskrant. Distributeurs kunnen dat doen door de beloningen voor koeriers aanzienlijk te verbeteren. Dan zijn er ook geen dure campagnes meer nodig om nieuwe bedelers aan te werven, want die komen dan wel vanzelf. En wij kunnen dat doen door die vrouwen en mannen zo nu en dan eens een kopje koffie of iets dergelijks aan te bieden en onze waardering voor hen uit te spreken. Bedrijven die wel eens folders laten bedelen moeten zich ook afvragen of de laagste prijs altijd wel een eerlijke prijs is. Slecht betaalde mensen nemen hun werk minder serieus dan correct betaalde mensen.

Kerst komt eraan

Ik kom oorspronkelijk uit het oosten van Nederland en wij gaven de bezorgers van krantjes en reclameblaadjes zo rond de kerst altijd een kleine fooi (een kwartje of een gulden, want de Euro bestond nog niet). Hoe leuk zou het zijn als de mensen dit, na het lezen van dit verhaal over de wereld van de blaadjesbezorger, ook gaan doen zo rond de Kerst. Dat kan trouwens ook een kerstkaartje zijn. Het zou een prachtige blijk van waardering zijn wanneer je eigenlijk niets te klagen hebt over de bezorger. Positieve aandacht is ook veel leuker om te geven en om te krijgen.
Hulde aan de blaadjesbezorgers!

BM

Facebook96
Twitter
Follow Me
Tweet

4 Reacties

  1. Ja ik heb er wel respect voor maar toch begrijp ik niet goed waarom de man het 2 de deel van de Meidoornlaan in kapellen niet bedeeld met reclameblaadjes raar maar waar

    • Redactie Noordernieuws

      Bedankt voor uw reactie. Het is vervelend als u geen blaadjes ontvangt, maar er zijn tal van plekken waar dit regelmatig onder de aandacht wordt gebracht. Helaas is het zo dat blaadjes niet overal worden bedeeld, mede door de factoren zoals in deze column beschreven. In dit artikel wilden we eens onder de aandacht brengen dat veel van de blaadjesbezorgers wel hun werk naar behoren trachten te doen en hier eens wat positieve aandacht aan te geven.

  2. Redactie Noordernieuws

    Het zou ook wel leuk zijn als er lezers zijn die een positieve ervaring hebben met de blaadjesbedelers en dit willen delen met de lezers van Noordernieuws. De insteek van het artikel is vooral positief. Voor klachten verwijzen we onze lezers graag door naar de distributeurs of groepen die daarvoor op internet te vinden zijn.

  3. Redactie Noordernieuws

    Wilt u zelf eens als lezer een column inzenden waarin u eens een positief verhaal wilt benadrukken, dan kan dat. Wij publiceren graag uw positieve column. Stuurt u deze dan op naar Noordernieuws via emailadres redactie@noordernieuws.be.