Laatste nieuws:
Oude en vergeten beroepen van vroeger remmer

Oude en vergeten beroepen van vroeger: remmer

Een remmer was belast met de taak voertuigen te doen stilhouden of de snelheid ervan te verminderen. Het is namelijk niet mogelijk om een trein binnen een redelijke afstand tot stilstand te brengen enkel met de locomotiefrem. Verdeeld over de trein werden daarom één of meer beremde voertuigen geplaatst, voorzien van een remmershuisje. Zo’n remmershuisje stak boven de trein uit, zodat de remmer goed zicht had.

Alarmfluit

Bij goederentreinen, die niet van doorgaande remtoestellen waren voorzien, werd aan de remmers door een alarmfluit het teken om te stoppen gegeven. Het aantal remmers hing af van het aantal te beremmen wagens. Zolang de trein in beweging was moesten de remmers onafgebroken op het post zijn en steeds gereed om op het sein van de machinist de hun toevertrouwde remtoestellen te bedienen. In de winter was dit een onaangename baan door kou en vocht.

Doorgaande luchtrem

De remmer werd eind 19de eeuw overbodig toen de doorgaande luchtrem het mogelijk maakte de remmen van alle voertuigen van een trein vanuit de locomotief te bedienen. Het duurde overigens nog enkele tientallen jaren voordat alle railvoertuigen van zo’n rem voorzien waren en de remmer definitief tot het verleden behoorde.

Paul Witters

Facebook13
Twitter
Follow Me
Tweet