PITO-leerlingen krijgen meer inzicht in wetenschappen door gebruik van een game
Directeur Daniëlle Segers, Bert Jorissen en gedeputeerde Luk Lemmens met de leerlingen en leerkrachten van 5BCW @ Provincie Antwerpen

PITO-leerlingen krijgen meer inzicht in wetenschappen door gebruik van een game

Op PITO Stabroek werd de educatieve game ‘Minelabs’ gelanceerd, een nieuw educatief softwarepakket. Deze toepassing, ontwikkeld door een team van de Universiteit Antwerpen, biedt leerlingen de kans om met een software-uitbreiding op het spel Minecraft hun kennis over fysica en chemie te verdiepen. De leerlingen van het 5de jaar Biotechnologische en chemische wetenschappen zijn er alvast mee aan de slag gegaan.

Minecraft in de klas, het is een droom voor elke gamende jongere. Maar dit spel, dat de best verkochte videogame aller tijden blijkt te zijn, brengt eerder abstracte leerstof chemie en fysica nu op een herkenbare, visuele manier ook rechtstreeks in de les. Door de educatieve uitbreiding die de wetenschappers van Universiteit Antwerpen ontwikkelden, verbreden de leerlingen hun wetenschappelijke kennis.

Moderne leermethoden integreren

Ook gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Provinciaal Onderwijs Antwerpen, looft dit digitale project: “In het Provinciaal Onderwijs Antwerpen proberen we steeds om moderne leermethoden te integreren in de lessen. We staan voor innovatief onderwijs met studierichtingen aangepast aan de noden van de arbeidsmarkt en voor moderne infrastructuur en didactische middelen. Daar horen ook innovatieve lesmethoden bij. Met Minelabs halen we werkelijk de leefwereld van de jongeren binnen in de les, waardoor de betrokkenheid vergroot. De jongeren herkennen de spelonderdelen en dat kan helpen om de nieuwe, wetenschappelijke leerstofonderdelen beter te visualiseren, te begrijpen en te onthouden.”

Bert Jorissen

Onderzoeker en oud-leerling van PITO, Bert Jorissen, maakt deel uit van het team dat Minelabs ontwikkelde. Dat wetenschapsvakken zeer theoretische en dus vaak abstracte leerstof bevatten, leidde tot het idee om enkele onderwerpen te visualiseren in een voor leerlingen herkenbare digitale omgeving. Zo creëren leerlingen nieuwe atomen door chemische bouwstenen met elkaar te verbinden.

PITO-leerlingen krijgen meer inzicht in wetenschappen door gebruik van een game 2
Leerlingen aan het werk in de klas @ Provincie Antwerpen
Samenwerking

Bert licht toe: “Door de samenwerking met verschillende partners doorheen de afgelopen jaren, brengen we nu een tool in de klas om leerlingen al gamend leerstof aan te reiken over wetenschappelijke vakken. Jongeren bepalen zelf hun leerpad, doordat ze in het spel verschillende opties en onderwerpen kunnen kiezen. Dit is ideaal om de theoretische leerstof ook visueel aan te bieden, wat hopelijk leidt tot een betere overdracht en een beter begrip van de kennis.” Afhankelijk van het leerstofonderdeel waarop wordt geoefend, zal een leerling verschillende elementen aan elkaar moeten verbinden, om bepaalde chemische stoffen te maken of zullen moleculen visueel voorgesteld worden, waarbij de verschillende bindingen duidelijk zichtbaar zijn. Door geladen deeltjes bij elkaar in de buurt te zetten, leren de jongeren over ‘aantrekking’ of ‘afstoting’ van de deeltjes. De reeds ontwikkelde pakketten bevatten leerstof uit de eindtermen van het Vlaams secundair onderwijs over molecuulstructuren, Coulombkracht, atoombouw, stofeigenschappen en nog meer.

PITO-leerlingen krijgen meer inzicht in wetenschappen door gebruik van een game 3
Gedeputeerde Luk Lemmens kijkt geïnteresseerd toe @ Provincie Antwerpen
Leerwinst

De leerlingen van het 5de jaar Biotechnologische en chemische wetenschappen testen ondertussen vlijtig de nieuwe leermethode uit. De leerlingen uit deze doorstroomstudierichting worden voorbereid om na het secundair onderwijs een academische bacheloropleiding aan te vatten. Een meting van de leerwinst maakt daarom een belangrijk onderdeel van het project uit. De effectieve leerwinst is onderzocht door het team van Laura Herrewijn (AP Hogeschool). Zij peilde naar de kennis en het begrip van de leerstof bij de leerlingen voor en na een les met Minelabs. Dit onderzoek stelt vast dat leerlingen effectief leerwinst halen uit het gebruik van Minelabs. De leerwinst is er zowel bij de testgroep uit het 5de als die uit het 3de jaar, waarbij de laatste groep het meeste profijt haalde uit de toepassing omdat ze over minder voorkennis beschikken dan leerlingen uit de derde graad. Zij boekten dus een grotere vooruitgang in kennis tegenover hun collega’s uit het 5de jaar.

PITO-leerlingen krijgen meer inzicht in wetenschappen door gebruik van een game 4
Pedagogisch directeur Raf Van Bergen kijkt mee @ Provincie Antwerpen
Masteropleiding wetenschappen

Raf Van Bergen, pedagogisch directeur, volgt over de schouders van de leerlingen mee wat ze aan het doen zijn. “Fantastisch toch, niet? Geboeide leerlingen die door tools zoals deze nog meer geprikkeld worden om in het hoger onderwijs te kiezen voor een masteropleiding wetenschappen, bijvoorbeeld aan UAntwerpen, net zoals Bert en zijn team. We hopen dat onze jongeren uit de doorstroomfinaliteit hiermee beseffen hoeveel je wel kan bereiken en kan creëren door wetenschappelijke opleidingen.” De leerlingen beamen en tonen hem ondertussen hoe ze nieuwe atomen creëren door bepaalde bouwstenen bij elkaar te plaatsen: “New achievement unlocked!”

Samenwerking

De wetenschappers hadden het project volledig uitgedacht, maar voor de realisatie ervan zochten ze hulp bij verschillende partners. Ze hadden al zeker een testpubliek nodig en konden daarvoor meermaals rekenen op de hulp van PITO Stabroek. PITO diende samen met het Koninklijk Lyceum Antwerpen en met de Universiteit Antwerpen een projectaanvraag in bij Smart Education @ Schools van imec, waaruit de samenwerking gegroeid is. Een andere belangrijke partner is Shapescape: dit bedrijf zorgde voor het programmeren en schrijven van het nieuwe softwarepakket ‘Minelabs Essentials’ dat beschikbaar is op de Minecraft Edu Store.

Directeur Daniëlle Segers, Bert Jorissen en gedeputeerde Luk Lemmens met de leerlingen en leerkrachten van 5BCW @ Provincie Antwerpen

Bijzondere ervaring

Directeur van PITO, Daniëlle Segers: “Het is een bijzondere ervaring om samen te werken met een oud-leerling van mij, die nu als doctoraatsstudent een educatieve game ontwikkelt, die ervoor zorgt dat chemische en fysische begrippen voor onze leerlingen begrijpelijker worden. De abstracte wereld van moleculen wordt meer tastbaar en vatbaar, wat het leerproces verrijkt en wat ook de wetenschapslessen boeiender maakt.”

Wie zelf eens wil proberen, kan via onderstaande links doorklikken www.minelabs.be voor meer info over de ontwikkelaars en het project; de toepassing is te downloaden vanuit de Minecraft Edu Store.

Bron en foto’s: Provincie Antwerpen

Facebook18
Twitter
Follow Me
Tweet