Laatste nieuws:
Vrijwilligers Rap op Stap - Yvonne, Marc en Eddy
Vlnr Yvonne, Marc en Eddy

Eddy en Yvonne, vrijwilligers bij Rap op Stap

Het Essense kantoor van Rap op Stap opende in november 2021. Het valt onder Toerisme Vlaanderen en is gestart met het idee dat iedereen een daguitstap of een vakantie verdient. Want dat is niet voor iedereen weggelegd. Gebruik maken van het voordeel dat iedereen een vakantie verdient, is gebaseerd op je inkomen. Zo’n 10% van de Essense bevolking kan hier gebruik van maken.

Opgestart in ‘t Kabaske

“Het Rap op Stapgebeuren heb ik opgestart in ’t Kabaske in 2019”, vertelt vrijwilliger Eddy. “Voor mijn eerste ervaring met het Rap op Stap-gebeuren moet ik terug gaan tot in 2017. Een pakkend verhaal zette me aan om er mee te beginnen. Een mevrouw die analfabete was kon met haar twee kinderen door Rap op Stap op vakantie naar zee. Aan de hand van foto’s werd haar getoond welke trein en tram ze moest nemen, waar uit te stappen, waar het hotel was,… Dat maakte grote indruk op me en daarom wilde ik hier verder mee. Met hulp van Brigitte Van Aert zijn wij het kantoor begonnen in het Lokaal Dienstencentrum (LDC) in Essen.”

Vrijwilligers Rap op Stap

“In oktober 2021 las ik in het Infomagazine van onze gemeente dat men vrijwilligers zocht voor het opstarten voor een Rap op Stapkantoortje”, vertelt Yvonne. “Er stond dat iedereen vakantie verdient, ook zij die met een minder budget moeten rondkomen. Ik had me al zitten irriteren aan de waanzinnige prijzen die pretparken rekenen voor inkom en zelfs parkeren. Die zijn gewoon te gek voor woorden. Dat motiveerde me om me aan te melden. Oorspronkelijk hadden zich zo’n vijftien personen aangemeld. Na een aantal infomiddagen bleven er nog tien over. Op dit moment zijn we met z’n zevenen, Eddy, Marc, Dirk, Conny, Lieve, Vania en ik. We werken in teams van twee.” “Ik was invalide verklaard”, legt Marc uit. “Ik zocht vrijwilligerswerk en koos voor Rap op Stap en achter de toog in het LDC.”

Laagdrempelig

“We hebben geprobeerd de drempel zo laag mogelijk te houden. Mensen moesten maar één keer naar hier komen en bewijzen dat ze er recht op hadden. Zo konden wij bijvoorbeeld voor de zoo een voucher uitdraaien, waar alleen het bedrag op stond wat ze moesten betalen aan de inkom na de mindering. Dat voorkomt confrontaties en schaamte. We hebben ook een poos in de bib gezeten, maar daar komen zoveel Essenaren dat onze vakantiegangers, die zich schamen voor hun armoede, niet gezien willen worden bij ons. Momenteel zijn we op maandagnamiddag bereikbaar in het LDC en kan een afspraak met ons gemaakt worden voor op het gemeentehuis of in de bib. Daar zijn we nu niet meer herkenbaar als Rap op Stap. Gewoon, twee mensen die daar zitten.”

Digitale wereld

“Helaas heeft de digitale wereld zich ermee bemoeid en is het boekingssysteem vanaf begin dit jaar veranderd. Het is nu gedigitaliseerd. Een behoorlijke groep wordt daardoor uitgesloten. Zij die geen computer of smartphone hebben, die geen internet kunnen betalen of niet goed kunnen lezen of schrijven, dreigen de trein te missen. De hoofdgedachte is prachtig: iedereen verdient een betaalbare daguitstap, vakantie of cultureel uitje te maken. Maar nu creëer je drempels, waar mensen direct het slachtoffer van zijn en zich uitgesloten voelen. Wij proberen ze te blijven betrekken en kunnen ze op kantoor verder helpen.”

Contact met klanten

“Voor ons is het contact met de klanten het belangrijkste en het leukst! Ook dat mensen terugkomen, omdat ze een goede ervaring hebben gehad. Het geeft een voldaan gevoel als je mensen blij kunt maken, dat je dingen goed geregeld hebt. Als team is de samenwerking perfect, we denken positief en vullen elkaar aan.”

Facebook
Instagram
E-mail: rapopstap@essen.be
0476.91.04.15

NN

Facebook17
Twitter
Follow Me
Tweet