Remblokken zelf vervangen

Remblokken kiezen: maak een geïnformeerde keuze

Ouderwetse remtrommels met hun remschoenen en het computergestuurde ABS-systeem van vandaag hebben gemeen, dat hun componenten verslijten en moeten worden vervangen. De remblokken ondergaan de meeste slijtage. Bij aanschaf van nieuwe blokken wordt de keuze wel steeds moeilijker omdat er zoveel mogelijkheden, merken en uitvoeringen zijn.

Een keuze maken

Het type remblokken dat je nodig hebt, hangt af van je rijstijl en de omstandigheden. Een auto die voor woon-werkverkeer wordt gebruikt, stelt andere eisen aan het remsysteem dan een sportauto. Wat zijn de belangrijke eigenschappen waar je op moet letten?

Klimaat: hoe presteren de blokken bij welke weersomstandigheden?

Maximale operationele temperatuur (bedrijfstemperatuur): een auto die wordt gebruikt voor sportieve doeleinden heeft remblokken nodig die tegen hogere temperaturen bestand zijn, dan een auto voor doorsnee gebruik.

De wrijvingscoëfficiënt: het is belangrijk dat deze past bij het gebruik. Doorgaans geldt: hoe hoger de coëfficiënt, des te korter de remweg. Is hij echter te hoog voor de specifieke toepassing, loop je de kans dat remmen blokkeren.

Levensduur: het materiaal waarvan de producten gemaakt zijn, bepalen de snelheid van de slijtage. Hoe zachter het wrijvingsmateriaal, des te sneller het afslijt. Een harde frictievoering kan dan weer leiden tot versnelde slijtage van de remschijf.

Stofproductie oftewel de mate waarin de remblokken stof veroorzaken bij het remmen. Dit is een belangrijke milieufactor.

Welke soorten zijn er?

Organische remblokken. Vroeger waren blokken van asbest gemaakt. Dit uiterst harde materiaal heeft echter een dermate negatieve impact op de gezondheid, dat men is overgestapt op samenstellingen met koolstof, glasvezel, kevlar, rubber en harsen. Organische componenten zijn relatief zacht en daarom ook geruisloos. Ze ontzien de remschijf, maar zijn minder temperatuurbestendig en gaan daarom relatief minder lang mee.

Halfmetalen remblokken. Deze producten worden veel gebruikt. Halfmetalen producten zijn samengesteld uit koper, ijzer, staal en andere metalen in combinatie met grafiet, bindmiddelen en opvulsel. De componenten zijn zeer goed bestand tegen hitte, gaan lang mee en verminderen de wrijving. Ze zijn een optimale oplossing voor zwaardere voertuigen en SUV’s. Aangezien ze harder zijn, belasten ze de remschijf meer.

Laagmetalen remblokken hebben een andere samenstelling, waarbij het gehalte aan metaal tussen 10 en 30% ligt. Ze bieden een degelijke prestatie bij warmteontwikkeling en veroorzaken minder slijtage van de remschijven. Ze maken wel relatief veel geluid en produceren veel stof.

Keramische remblokken werden in de 80er jaren geïntroduceerd als vervanging voor de asbest componenten. Ze zijn vervaardigd van gehard keramisch materiaal in combinatie met kopervezels. Ze hebben een lange levensduur en verdragen hitte zeer goed. Ze zijn minder geschikt voor gebruik in een extreem koud klimaat. Dit zijn de duurste varianten.

Remblokken zelf vervangen

Remblokken vervangen is een klus die een handige doe-het-zelver kan uitvoeren. Je dient je er wel van bewust te zijn dat je met veiligheidsrelevante onderdelen in de weer bent. Ben je niet zeker van je zaak, laat het dan over aan de vakgarage. Daar komt deze vervanging op ongeveer € 150 te staan.

Alvorens de auto op te krikken (een hefbrug is ideaal), draai eerst de wielmoeren los met een kruissleutel. Wanneer de auto opgekrikt is, schroef de moeren eruit en haal het wiel van de naaf. Bij een schijfrem (tegenwoordig het meest gebruikelijk) zitten de remvoeringen en remzuigers in de remklauw. Verwijder de veiligheidsklemmen van de remblokken, die je op de remklauw kunt zien, met een schroevendraaier. Maak dan de bouten van de remklauw los met een imbus- of moersleutel. Ze zitten doorgaans achter de wielnaaf, beschermd door een afdekkap. Verwijder de remklauw. Druk de remklauwzuigers terug met behulp van een schroevendraaier en haal de remblokken en montageclips (voor zover aanwezig) uit hun houder. Reinig de montageplek grondig met een staalborstel. NB: de remleiding blijft aan de remklauw vastzitten. Je kunt hem het beste met een touwtje of tie-wrap aan de veer hangen. De remblokken worden nu in de remklauw geplaatst. In geval van de aanwezigheid van een slijtage-indicator moet deze aan de kant van de zuiger zitten. Vet alle metalen oppervlakken die met elkaar in aanraking komen, in, inclusief de geleidebussen van de remklauw. Zo voorkom je luidruchtige remmen. Reinig de remschijf met remmenreiniger. Plaats de remklauw weer terug over de schijf en schroef hem vast. Plug de eventuele slijtage-indicator in. Monteer het wiel en laat de auto zakken.

Remblokken worden per as vervangen. Herhaal bovenstaande procedure aan de andere kant. Maak vervolgens een proefrit om de nieuw geplaatste blokken op hun werking te testen. Rij veilig!

Bronnen van informatie:

https://www.topautoonderdelen.be/onderdelen/remblok/10130

https://www.remschijf.nl/zelf-remblokken-vervangen