Slippen is sneller gebeurd dan je denkt, zeker bij guur weer. Voor je het weet, ben je de controle over je voertuig kwijt. Hoe je je wagen toch onder controle houdt, lees je hier.
Pas je snelheid aan
Een eerste tip als het op slippen aankomt? Kijk in de richting die je uit wilt. Je handen volgen immers je ogen en leiden je naar de uitweg. Duw de koppeling zo snel mogelijk in en blijf van het rempedaal af. Zo neem je de aandrijving weg en zorg je ervoor dat je sneller weer grip op het wegdek hebt. Bij een automaat is het eenvoudiger: het volstaat om het gaspedaal los te laten. Ook hier is het van belang om niet te remmen. Om de auto in neutraal te zetten, is er helaas geen tijd. Bovendien heb je beide handen nodig om te sturen. Verder nog superbelangrijk: je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Daar wordt niet zomaar op gehamerd.
Zo maak je een noodstop
Het overschatten van de eigen rij- en stuurvaardigheid is een voedingsbodem van veel ongevallen. Heel weinig mensen hebben bijvoorbeeld al eens een noodstop moeten uitvoeren. Het is nochtans enorm belangrijk om dat manoeuvre onder de knie te hebben. In plaats van het rempedaal zachtjes in te drukken, moet je uit volle kracht remmen. Want elke fractie van een seconde kan cruciaal zijn. Oefen dit daarom al eens in een rustige straat zonder verkeer, uiteraard niet op de autosnelweg. Te hard het rempedaal indrukken bestaat in dit geval niet. Vergeet het ‘pompend’ remmen van zoveel jaren geleden. Het ABS-systeem – sinds 2004 verplicht op alle nieuwe voertuigen in ons land – zorgt ervoor dat je gecontroleerd tot stilstand komt.
De juiste zitpositie
De juiste zitpositie is minder evident dan ze lijkt en een belangrijk deel van veilig rijden. Je ooghoogte is het best halfweg de voorruit. Je been moet licht gebogen zijn wanneer je de koppeling induwt. De armen hou je niet gestrekt, maar negentig graden gebogen. Handen en schouders staan op dezelfde hoogte. ‘Proactief rijden’ is een term die regelmatig de revue passeert. Snelheid aanpassen, voldoende afstand houden. Verder kijken dan je neus lang is of dus verder dan de auto die vlak voor je rijdt. Zeker als je je in het chaotische verkeer begeeft, met zowel in als buiten de auto afleiding à volonté.
Bron: VAB
Foto: Pixabay