Tanken met een verkeerde brandstof… wat nu

Tanken met een verkeerde brandstof… wat nu?

Autopech omwille van een verkeerde brandstof is één van de meest voorkomende redenen van tussenkomst van de pechverhelpingsdiensten. Meestal is verkeerd tanken te wijten aan een verstrooidheid, aan een gewoonte die men heeft met een andere wagen of aan het feit dat men de juiste brandstof niet kent (bvb. met een huurwagen).

Wat moet u doen wanneer u verkeerd hebt getankt?

Tijdens de tankbeurt:
-Stop met tanken van zodra u uw vergissing hebt opgemerkt.
-Start de motor zeker niet!
-Duw het voertuig met de hand vooruit om het te verplaatsen.
-Verwittig de verantwoordelijke van het benzinestation die de tank kan leegpompen of bel uw pechverhelping op.

Onderweg, net na het verlaten van het benzinestation…
Beseft u plots dat u de verkeerde brandstof hebt getankt net nadat u opnieuw bent vertrokken? Maakt uw motor een raar, ‘hoestend’ geluid?
-Parkeer uw voertuig zo snel mogelijk op een plaats waar u veilig kunt stoppen.
-Zet de motor af. Uw reis verderzetten, kan de situatie alleen maar verergeren en de motor beschadigen.
-Trek uw geel hesje aan.
-Bel de pechverhelping op.

Onderweg:
Reageert de motor van uw voertuig op een rare manier en valt de motor af en toe uit tijdens het rijden? Dit soort panne komt meestal voor op maximaal enkele kilometers na het verlaten van het benzinestation.
-Zet uw knipperlichten aan.
-Probeer het voertuig naar een veilige plek te brengen langs de weg en zet de motor af.
-Herstart het voertuig niet meer, trek uw geel hesje aan en contacteer de pechverhelping.
-Vraag in alle gevallen een bijstand aan. Indien de vergissing snel wordt vastgesteld zonder dat de motor is beschadigd, kan de pechverhelping snel gebeuren en betaalt u enkel het leegmaken van de tank en de werkuren. Is de schade groter? Dan kunnen de herstellingskosten enkele honderden euro’s of zelfs meer bedragen!

Dankzij uw technische bijstand kunt u een professionele pechverhelping bellen, die snel ter plaatse komt om u te takelen of om uw voertuig naar een garage te brengen wanneer u verkeerd hebt getankt. De brandstof- en herstellingskosten moet u wel zelf betalen.

De internationale naamgeving voor de brandstoffen

Op 12 oktober 2018 is een nieuwe naamgeving van de brandstoffen van kracht geworden in de hele Europese Unie.
De nieuwe etiketten zijn de volgende:
Diesel ⇒ B7
Benzine 98 ⇒ E5
Benzine 95 ⇒ E10

Benzine + diesel = een gevaarlijke combinatie

De meest voorkomende vergissing is de toevoeging van benzine in een dieseltank. Indien de concentratie hoger is dan 10%, kan uw motor forse schade oplopen. De reden hiervoor is eenvoudig: diesel smeert de onderdelen van de injectiepomp terwijl benzine deze functie niet heeft. Daardoor zal benzine de beschermende laag van het injectiesysteem snel stukmaken. De combinatie benzine + diesel is niet alleen schadelijk voor de motor, deze mengeling is ook licht ontvlambaar en verhoogt het risico op ontploffingen. Het is relatief eenvoudig om het pistool van een benzinepomp (zonder lood of super) in de dieseltank van een voertuig te steken. Deze vergissing komt het vaakst voor. Het omgekeerde is in principe niet mogelijk omdat de opening van een benzinetank een kleinere diameter heeft dan die van een dieselpistool.

Wist u dat?

Diesel = ‘gazole’ of ‘gasoil’ in Frankrijk en ‘gasóleo’ in Spanje.
In Spanje is ‘gasolina’ = benzine (al dan niet loodvrij)… Laat u niet vangen!

Verkeerd getankt: welke risico’s loopt u?

-Tanken met met een verkeerde brandstof kan de motor sterk beschadigen. Voegt u bijvoorbeeld diesel toe in een benzinetank, dan kunnen de injectoren en de benzinepomp beschadigd raken.
-Verkeerd getankt? Dan zal u misschien diep in de buidel moeten tasten. Het kan nodig zijn om de brandstof tank leeg te pompen, het brandstoftoevoersysteem te reinigen en, in het slechtste geval, de beschadigde onderdelen te vervangen.
-Wanneer u verkeerd hebt getankt, kan dat in sommige gevallen ook het risico op brand verhogen, vooral wanneer u met de verkeerde brandstof blijft rijden.

Goed om te weten: zelfs wanneer u met de verkeerde brandstof met het voertuig kunt rijden, zijn de prestaties toch ondermaats. Denk maar aan ontsteekfouten, krachtverlies of een meerverbruik.

AdBlue: van dichtbij op te volgen

AdBlue is een samengestelde oplossing, die hoofdzakelijk uit gedemineraliseerd water en uit een pure ureum (32,5%) bestaat. Deze samenstelling wordt gebruikt in dieselwagens om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) die de motor produceert te verminderen. Deze oplossing wordt in het uitlaatsysteem geïnjecteerd waar de AdBlue ontbindt in ammoniak en in kooldioxide. De ammoniak reageert vervolgens met de NOx op een specifieke katalysator om deze om te vormen in stikstof en in water. Deze twee elementen zijn niet schadelijk voor het milieu.
In voertuigen van het type 6, meestal de meest recentere modellen conform de uitstootnormen Euro 6, is het gebruik van AdBlue cruciaal om te kunnen voldoen aan de strikte regelgeving op het vlak van vervuiling. Indien de AdBlue-tank leeg is, dan is het voertuig minder goed in staat om de vervuilende uitstoot te beperken. In bepaalde gevallen kan het voertuig gewoon niet meer starten. Als eigenaar van een dieselwagen is het dus belangrijk om regelmatig het AdBlue-niveau te controleren en de AdBlue-tank bij te vullen wanneer nodig. Zo garandeert u de goede werking van het systeem om de uitstoot te beperken en vermijdt u problemen bij de prestaties en met de start van de motor.

Hoe vermijdt u om met een verkeerde brandstof te tanken?

-Kijk de brandstof nog een extra keer na vooraleer u tankt.
-Plak een sticker met de naam van de juiste brandstof net naast de opening van de tank.
-Let goed op wanneer u gaat tanken in een tankstation (of bij de aankoop van een brandstofmerk) dat u nog niet kent. Vertrouw niet zomaar op de kleur van het pistool.
-Wees ook extra waakzaam wanneer u voor het eerst met een nieuw of een ander voertuig rijdt (bijvoorbeeld een huurauto). Win eerst informatie in bij de verhuurder over het type brandstof dat u dient te gebruiken (alsook over de opening van de tank!).

Bron: Europ-assistance.be
Foto: Pixabay

Facebook24
Twitter
Follow Me
Tweet