Laatste nieuws:
Tolwegen zonder slagbomen in Frankrijk

Tolwegen zonder slagbomen in Frankrijk

Frankrijk introduceert tolwegen zonder slagbomen. Wat is het precies en hoe moet men betalen?

Bestuurders die naar het zuiden rijden zijn vertrouwd met het systeem van de tolwegen (zie ook ‘De tolwegen in Frankrijk‘). Aan de péageposten weet men dat men soms lang moet wachten en aanschuiven om een ticket te nemen of om het afgelegde traject te betalen. Dit zorgt voor veel oponthoud en soms ook frustratie als er een voorganger in de rij geblokkeerd staat. Maar er is goed nieuws want op sommige plaatsen in Frankrijk zijn er intussen tolwegen geïntroduceerd zonder péageposten en dus zonder slagbomen. Hoe gaat zo’n ‘free flow-systeem’ in zijn werk en hoe moet men betalen? Blogger Alain Dierckx legt het ons uit.

Hoe werkt een free flow tolweg?

Camera’s en sensoren boven de autosnelweg scannen de nummerplaten en de tolbadges (zoals Bip&Go) van de voorbijrijdende voertuigen, zodat slagbomen overbodig worden en niemand moet stoppen. Op die manier wordt de afgelegde weg berekent en betaalt men niet meer vooraf maar wordt de afrekening op het einde van de rit gemaakt.

Hoe herkent men een free flow tolweg?

Deze tolwegen worden in Frankrijk aangeduid door borden langs de snelweg met de vermelding ‘Section à péage en flux libre’. Het ‘free flow-systeem’ wordt ook in andere landen toegepast op bepaalde stroken en zal zich op termijn heel zeker zowat overal veralgemenen.

De voordelen van een free flow tolweg

-Tijdwinst: als bestuurder wint u tijd, omdat u niet moet stoppen om een ticket te nemen of om te betalen.
-Ecologisch: uw brandstofverbruik is lager, omdat u kunt blijven rijden, er wordt minder CO2 uitgestoten, omdat de voertuigen niet meer moeten stoppen en weer vertrekken en er wordt bespaard op papier, omdat er geen tickets meer gemaakt worden.
-Geen files: de files in het hoogseizoen of op drukke momenten zijn voltooid verleden tijd.
-Veiliger: er is minder kans op aanrijdingen.

Waar zijn er free flow tolwegen in Frankrijk?

Momenteel is het aantal plaatsen met tolwegen zonder slagbomen nog beperkt, maar het is de bedoeling om ze in de toekomst uit te breiden.
-Op de A79 tussen de gemeentes Sazeret en Digoin, snelwegbeheerder Aliae.
-Op de A4 afrit nummer 36 Boulay.
-Op de A14 tussen Parijs en Normandië (vanaf half juni 24) en op de A13 tussen Parijs en Normandië (vanaf half december 24), snelwegbeheerder Sanef.

Hoe betaalt men de tol?

Dat kan op drie verschillende manieren: vooraf (enkel voor de A79), achteraf of met een badge.

Hoe kan men vooraf de tol betalen?

Enkel voor het deel van de A79 kan men vooraf online betalen. Voorwaarde is wel dat het traject binnen de zeven dagen wordt afgelegd.

Hoe werkt het?

-Ga naar aliae.com en geef uw nummerplaat in.
-Duid het type voertuig aan.
-Kies het traject of de trajecten die u gaat afleggen.
-Geef uw bankgegevens in.
-Als u het vooraf betaalde traject door omstandigheden niet zou afleggen, wordt het bedrag automatisch teruggestort op uw bankrekening. Ook eventuele verschillen worden automatisch verrekend als u bijvoorbeeld sneller de snelweg zou verlaten.

Via bovenstaande website is het ook altijd mogelijk om een bedrag te betwisten als er iets mis zou gaan.

Hoe kan men achteraf de tol betalen?

De tol op alle “flux libre-snelwegen” moet binnen de 72 uur betaald worden. Dat kan op drie manieren:
-Online via de snelwegbeheerder (aliae.com of www.sanef.com) op basis van uw nummerplaat. Dit kan manueel per traject of via een domiciliëring.
-Aan een van de betaalautomaten langs de snelweg, cash of met een debet- of kredietkaart
-In een NIRIO verkooppunt in Frankrijk (meestal te herkennen aan de vermelding “tabac”) op basis van uw nummerplaat.

Hoe kan men met een badge betalen?

Betalen met een badge is de gemakkelijkste oplossing. U hoeft niets te doen, want alle bestaande badges, ongeacht de uitgever, worden herkend door de sensoren. Na een maand ontvang u een factuur.

Opgelet: de badge moet wel goed zichtbaar op de voorruit bevestigd worden, zodat de sensoren ze kunnen detecteren.

Wat als u niet of laattijdig betaalt?

Dan wordt er door de betrokken snelwegbeheerder een proces-verbaal opgemaakt en naar de overtreder gestuurd. U krijgt dan een boete van €90,- bovenop het bedrag van het traject. Als u na twee maanden nog steeds niet betaald hebt, wordt er een boete aangerekend van maar liefst €365-!

Denk niet dat u als buitenlander de boete kunt ontlopen. De huidige herkennings- en uitwisselingssystemen van gegevens tussen de Franse en de Belgische administraties, laten toe om de boetes ook naar het buitenland door te sturen. Lees in dit verband het artikel ‘Verkeersboetes in het buitenland‘.

Tip: geef via bovenstaande websites uw e-mailadres door zodat u verwittigd wordt als er een betaling dient te gebeuren.

Nota: bovenstaande informatie wordt verstrekt op basis van wat van kracht was op het moment van publicatie (juni 2024). Prijzen kunnen steeds wijzigen en het aantal tolwegen zonder slagbomen zal ongetwijfeld mettertijd toenemen.
Raadpleeg voor meer informatie de website https://www.ecologie.gouv.fr/peage-flux-libre

Bron: Europ-assistance.be
Foto: Pixabay

Facebook14
Twitter
Follow Me
Tweet