René Mertens - Beroep Veiligheidsadviseur

Trots op zijn beroep. René Mertens vertelt!

Vanuit zijn opleiding metaalbewerking werd René Mertens (58) lasser. Maar toen hij van school kwam, was er totaal geen werk en had hij diverse banen, want stilzitten is hem onbekend. Maar bij al die banen was er een overeenkomst, namelijk veiligheid.

Internationaal vrachtwagenchauffeur

“Nadat ik lasser was geweest, heb ik nog een poosje als containerhersteller gewerkt”, vertelt René. “Maar door stakingen in Engeland kwam het containervervoer stil te liggen. Zo kwam ik zonder werk en heb me aangeboden bij het leger, bij de landmacht. Daar moest ik eerst proeven afleggen en ben daarvoor geslaagd. Ik heb er gewerkt als, onder andere, tankchauffeur. Na zeven jaar trok het Belgische leger zich terug uit Duitsland. Er was meer werk in België en heb ik nog even als lasser gewerkt. Maar dat was maar kort en ben toen begonnen als internationaal vrachtwagenchauffeur.”

Elster-Instromet

“De lange ritten waren leuk, maar de korte rampzalig vanwege alle files en de tijdsdruk. Ik reed gevaarlijke stoffen en dan word je constant gecontroleerd op inbreuken op de verkeerswet, want dat is gemakkelijk geld verdienen. Al die controles en files word je zo moe, dat ik besloot ermee op te houden. Ik zocht een andere job en zag een vacature voor technieker bij het vroegere Elster Instromet. Daar heb ik contact mee opgenomen en mocht langskomen en de vraag werd gesteld voor ploegbaas. Maar omdat ik die job niet kende, heb ik ‘nee’ gezegd, maar werd toch aangenomen als mekanieker voor druk- en regelstations.“

Total Safety

“Dat was een heel leuke baan en had gehoopt daar tot mijn pensioen te werken. Helaas zijn ze door de hoge kosten uitgeweken naar het buitenland. Bij mijn zoektocht naar nieuw werk kwam ik terecht bij Brandveiligheidswacht, maar op de bijgevoegde foto zag het er nogal actieloos uit en dat is niks voor mij. Het bedrijf, Total Safety, had gezien dat ik op hun website was geweest en namen binnen enkele minuten contact met me op. Ik was stomverbaasd en ze vroegen me of ik geïnteresseerd was, ik zei dus ‘nee’. Ze zeiden dat ze nog een paar filmpjes zouden sturen, die veel actiever waren. Zoals filmpje waarop je zag dat je mensen aanspreekt bij onveilig werken of vergunningensystemen die opgevolgd moeten worden.”

Iedereen veilig werken

“Er kunnen bijvoorbeeld werken in een put zijn of een gebouw en jij moet zorgen dat iedereen veilig het werk kan doen en veilig en gezond weer naar huis gaat. Ik kreeg een opleiding die best pittig was, theorie en praktijk, omdat je er nog helemaal niets vanaf wist. Aan de andere kant had ik met mijn eerdere jobs ook al veel met veiligheid te maken gehad, al was dat op andere vlakken, en was deze opleiding een logisch vervolg. Je beseft dat veiligheid op de werkvloer een absolute meerwaarde is.”

Film

“Als je wordt uitgezonden naar een fabriek waar je als veiligheidsmedewerker aan de slag gaat, moet je eerst een film over het bedrijf bekijken. Dat gaat over gevaarlijke stoffen waarmee gewerkt wordt, welke regels er zijn, hoe hard je er mag rijden, alarmen die er voorkomen, … Daarna moet je een aantal vragen beantwoorden, beantwoord je die niet goed, dan word je niet toegelaten. Dat filmpje is de ‘paraplu’ met alle veiligheidsregels, die strikt opgevolgd moeten worden. De regels zijn strenger, afhankelijk van de stoffen waarmee wordt gewerkt en eventuele ongevallen die zijn gebeurd.”

Regels en protocollen

“Er zijn regels en protocollen, maar bij de ene zijn die zeer streng en bij de ander gematigder. Veiligheid en de daarbij behorende protocollen kosten geld, zeer zeker als bijvoorbeeld een handtekening ontbreekt of een ontbrekend item die op de vergunning moet staan. Want dan ligt het werk stil en dat is kostbaar. Maar bij het niet opvolgen en er gebeurt wat, komt de uiteindelijke schuld bij die persoon terecht en kan een verzekering weigeren uit te betalen.”

Oog hebben voor de veiligheid

“Als veiligheidswacht kun je als eindverantwoordelijke aangewezen worden. Het is heel belangrijk de protocollen te volgen, te weten wat de mensen aan het doen zijn, hoe ze het doen en er constant controle op te houden. Wat tegenwoordig helaas veel gebeurt, is dat nieuwkomers in hoofdzaak theoretische kennis hebben en geen praktijk ervaring. Sowieso botsen die twee, want je kunt niet elke situatie beschrijven, maar je moet oog hebben voor de veiligheid. Je kunt protocollen ter plekke uitbreiden, mits risico analyses, maar je kunt ze nooit minder maken.”

Aanvullende opleidingen

“Je moet constant alert zijn. Tijden op de gsm staren en berichtjes versturen horen daar niet bij. Dat is afleiding en dus levensgevaarlijk. Ik wil een aanvullende opleiding volgen, met het doel meer inspraak te hebben en mensen bewuster te maken van veiligheid. Dus ook naar oplossingen zoeken en daar heb je praktische kennis voor nodig.”

Trots op mijn beroep

“Ik ben trots op mijn beroep, omdat ik een meerwaarde kan zijn naar veiligheid en naar mensen helpen. Veilig op het werk, veilig naar huis en niet naar een ziekenhuis. Ik stel me ook op hetzelfde niveau als de persoon voor me, want niemand is beter dan een ander. Zo wordt er beter naar je geluisterd. De erkenning van de mensen met wie je samenwerkt, de waardering dat je er staat om ze te helpen en een goede band opbouwen. Respect geven en respect krijgen zijn heel belangrijk!”

NN

 

Facebook5
Twitter
Follow Me
Tweet