Laatste nieuws:
gaming en streaming - pexels-rubaitulazad-12812698

Van Netflixen tot tijd achter het pc-scherm: het effect van gaming op de keuze voor entertainment

Ooit viel gaming nog in de categorie met bijzondere hobby’s en moest je vrienden en familie nog uitleggen wat Netflix was en hoe dit allemaal precies werkte. Tegenwoordig is dit beeld compleet veranderd. Binnen een zeer kort tijdsbestek hebben on-demand videodiensten de wereld veroverd én is gaming zo standaard geworden dat het ’s morgens op de werkvloer ook regelmatig gaat over het nieuwe seizoen in Fortnite, de karakters in Valorant en het aftellen naar de nieuwe EAFC25, al houdt menig voetbalveteraan nog vast aan de naam FIFA 25. Al deze ontwikkelingen hebben een groot effect gehad op de manier waarop we ons laten vermaken. Welke vormen van entertainment zijn nou echt groot en relevant geworden de afgelopen jaren?

Streams op Twitch en YouTube (en dit is veel groter dan je denkt)

Het aantal mensen dat kijkt naar streams op YouTube, Twitch, Kick en tal van andere platformen neemt gestaag toe. Vooral tijdens werk- en studietijd en later op de avond zijn er standaard veel kijkers in de streams van de grotere namen. Ook kleinere content creators kunnen tegenwoordig rekenen op aardig wat kijkers, omdat een gedeelte van het publiek simpelweg liever wat interactie heeft met de streamer (en dat gaat niet met duizenden mensen in een stream). Vaak kijkt men naar streamers die dezelfde spellen spelen als de kijker zelf speelt, maar dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn. Sterke karakters en leuke persoonlijkheden trekken namelijk ook standaard views aan.

On-demand is belangrijker dan ooit, want we hebben veel hogere eisen

Tegenwoordig is alles on-demand. Wanneer we direct een film of een serie willen kijken, zetten we Prime, HBO of Netflix aan en kunnen we direct beginnen. Willen we tegenwoordig een gokspelletje spelen, dan hebben we alleen maar onze telefoon of computer nodig om direct het casino in te duiken waar tal van gokspellen op ons wachten. Alles is 24/7 beschikbaar en we zijn gewend dat we alles aan kunnen passen naar onze eigen wens.

Dat betekent ook dat we hogere eisen stellen aan entertainment. Streams met veel lag worden afgezet, televisieprogramma’s met veel reclame of storende presentatoren krijgen de rode knop en een negatieve reactie op social media en daarmee wordt het voor de entertainmentindustrie steeds lastiger om een voet tussen de deur te houden, tenzij zij inspelen op de nieuwe manier waarop we entertainment consumeren.

Entertainment is niet langer iets dat altijd actief gedaan wordt

Vooral de jongere generatie is niet langer actief bezig met het consumeren van entertainment. Waar vroeger heel het gezin voor de televisie ging zitten om een bepaalde show, serie of programma te kijken en daar alle aandacht voor had, is dit compleet veranderd. In de meeste gevallen staat de vorm van entertainment aan op de achtergrond tijdens het werken, studeren of gamen zelf. Hierbij kun je denken aan YouTube-filmpjes die op de achtergrond draaien tijdens het werken voor de baas, het kijken van tutorials tijdens het studeren om later zelf die game te gaan spelen, of films die aanstaan tijdens het doen van het huishouden of eten koken.

Dit wordt steeds gebruikelijker en is zeker voor de content creators op platformen als YouTube en Twitch bijzonder handig. Veel van de streamers hebben al gemerkt dat hun langere filmpjes veel meer opleveren dan de korte filmpjes en de verklaring zit in het feit dat we entertainment steeds vaker afspelen op de achtergrond. Zijn we tegelijkertijd ergens anders mee bezig, storen we ons niet aan de content of volgen we het (zij het passief), dan zorgt dit voor een véél langere kijktijd dan wanneer het filmpje al afloopt binnen een paar minuten.

Het feit dat we entertainment combineren met andere activiteiten, zal grote gevolgen hebben voor de entertainmentindustrie. Zeker voor adverteerders, want een vertoning betekent dus lang niet altijd dat er ook daadwerkelijk iemand is die de reclame gezien heeft.

Zeker voor gamers geldt dit, aangezien veel mensen tijdens het gamen een streamer, muziekvideo of ander achtergrondgeluid aan hebben staan. Ongeacht of dit een andere Fortnite-speler is die streamt op Twitch of het zoveelste instructiefilmpje over die lastige Minecraft Bedrock-farm die je niet geautomatiseerd krijgt; de kans is groot dat jij ook met regelmaat naar twee schermen tegelijkertijd kijkt.