Deze week is het de Week van het pesten op het Don Bosco Mariaberginstituut in de Kloosterstraat. Pesten is een kwalijke zaak waar mensen doorheen hun leven nog heel veel last van hebben. Tanja Callebaut nam het initiatief om hier grondig aandacht aan te besteden.
Plagen is nog geen pesten
“Als leerkracht sta ik voornamelijk in de 1ste graad en merk nog heel veel van pesten en plagen. Ik sta dicht bij de leerlingen en wil dat dat betert. Als iemand geplaagd wordt, is dat vaak niet eens zo slecht bedoeld en eenmalig. Pesten is scherper en gaat ook herhaaldelijk door. We hebben gesprekken met de pesters en gepesten, maar kunnen niet voorkomen dat er soms leerlingen van school af gaan.”
Voor het leven beschadigd
“Het is vreselijk dat kinderen voor het leven beschadigd worden door pesten. Ze kunnen zichzelf niet zijn en dragen de gevolgen voor altijd met zich mee. Pesters hebben vaak een onzekerheid en willen zich stoer voor doen. Frustraties van vroeger, zelf gepest zijn, groepsdruk / stoer doen / aanzien willen hebben, het telt allemaal mee. We hebben leerlingenbegeleiding die met beide partijen in gesprek gaan, soms wekelijks. Maar ook alle leerkrachten die les geven aan desbetreffende leerlingen worden ingelicht en soms de ouders ook. Dat laatste doen we altijd in overleg, behalve bij ernstige gevallen. Zoals constante, (verbale) mishandeling en spullen afpakken.”
Week van het pesten
“Met de Week van het pesten, merk je dat de leerlingen er heel erg mee bezig zijn. Om dit levend te houden, zijn er diverse acties doorheen het jaar en vele andere collega’s zetten zich hiervoor in. Zo wordt er volgende week een ‘pestbakje’ ingericht als anti-pestpost. Kinderen kunnen daar een briefje insteken als ze gepest worden. Omdat de drempel van een gesprek aangaan met een leerkracht vaak te hoog is. Zo komen er volgende week ook ‘oortjes’ aan de postbakjes van de leerkrachten. Dan zien de leerlingen bij wie ze terecht kunnen voor een gesprek. Volgende maand komen de ‘knipoogjes’. Een soort smileys waar ze aardige dingen over andere leerlingen op kunnen schrijven.”
Kortfilm “Praat er over”
“De week werd begonnen met een kortfilm over pesten: Praat er over. Aansluitend waren er doorheen de week dagelijks activiteiten gebaseerd op pesten. Binnen en buiten de les.“
Ik kies kleur tegen pesten
“We hebben 5 jaar geleden ook actief gewerkt rond pesten, vergelijkbaar met deze week. Vanaf nu proberen we er jaarlijks meer aandacht aan te besteden. Al jaren hebben we een anti-pestbeleid, maar dit is de eerste keer dat we er zo actief mee aan de slag gaan. Morgen krijgen ze een polsbandje met daarop: Ik kies voor kleur tegen pesten. We hopen dat de leerlingen er zo iedere keer aan herinnerd worden dat pesten niet goed is. Ze gaan buiten hand in hand in een grote cirkel staan. Dan wordt het liedje ‘Iedereen is van de wereld’ gespeeld. Aan het eind gaan ze hand in hand naar het midden en steken hun arm met polsbandje op.”
Anonieme pesters zijn extreem laf
“Kinderen beseffen vaak niet dat hun gedrag aanstootgevend is. Internet en tv hebben zeker een grote invloed op het gedrag, waarbij cyberpesten een grote rol inneemt. Er wordt bijvoorbeeld een fake pagina op facebook aangemaakt, waar een foto van een leerling naar wordt geupload. Dan wordt er gescholden, wordt de leerling belachelijk gemaakt en de foto op een afschuwelijke manier bewerkt en belachelijk gemaakt. De pester is anoniem en extreem laf!”
Je kan niet met iedereen vriendjes zijn
“Ik zeg altijd tegen de kinderen: je kan niet met iedereen vriendjes zijn. Vind je iemand niet aardig, laat die dan links liggen, maar ga niet pesten of roddelen. Met al deze acties hopen we blijvend het besef te realiseren dat pesten gewoon niet kan!”
LW