Winteruur. Vanaf nu wordt het alleen maar donkerder. Binnenkort moet de fietsverlichting voor én na de school- of werkdag weer aan. Voor heel wat fietsers is het geen leuke periode. Maar laat je niet afschrikken. Met deze tips fiets je veilig door het donker.
Meer dan een kwestie van veiligheid
Fietslampen zijn er grofweg in twee categorieën: lampen waarmee je gezien wordt en lampen waarmee je zelf ook wat ziet. Je kunt je hiervoor baseren op de hoeveelheid lumen. Met lampjes boven 35 lumen ben je voldoende zichtbaar. Om ook de weg te verlichten heb je meer dan 500 lumen nodig. Goed zichtbaar en veilig door het donker fietsen is trouwens niet enkel een kwestie van veiligheid, het verhoogt ook je eigen comfort. Als je goed zichtbaar bent voor andere weggebruikers, dan moet je aan kruispunten vaak minder remmen. En een sterke fietslamp geeft je een beter zicht op het wegdek waar gemene putten en bulten zich in het donker verschuilen.
Verblind je tegenliggers niet
Richt je koplamp niet horizontaal naar voor. Dan schijn je recht in de ogen van tegenliggers of automobilisten, wat je veiligheid uiteraard niet bevordert. Richt de koplamp schuin naar de grond, waardoor het sterkste licht een tiental meter voor je op de grond uitwaaiert. Zo heb je meteen ook een beter zicht op het wegdek.
Onderschat je zichtbaarheid niet
Automobilisten zijn bijna volledig afhankelijk van hun ogen wanneer ze zich door het verkeer verplaatsen. In het donker is hun reactievermogen bovendien trager. Als je dan als fietser of voetganger donkere kleding draagt, zal een automobilist je maar op 30 meter afstand opmerken. Met reflecterende kleding en goede fietsverlichting is dat tot wel 150 meter.
Zet ‘lampjes opladen’ in je agenda
Op een goed onderhouden fiets met een naafdynamo en vaste verlichting val je zelden zonder licht. Als je kiest voor losse fietslampjes, dan is het gemak waarmee je ze oplaadt heel belangrijk. Vermijd lampjes met batterijen die je moet vervangen, zoals AA- of knoopcelbatterijen, die heb je waarschijnlijk zelden op zak. Batterijen die je via USB of een smartphonelader oplaadt, kun je eigenlijk overal ‘bijvoeden’, als je dit niet vergeet tenminste. Zet daarom een herinnering in je smartphone die je bij aankomst op het werk vraagt om de lampjes op te laden.
Neem altijd lampjes mee (ook als je denkt voor het donker thuis te zijn)
Je weet nooit of een kerstmarkt of lunch zo gezellig wordt dat je niet meteen naar huis wilt. Neem ook altijd een extra lampje mee voor het geval één van je vaste lampjes er onverwacht de brui aan geeft. Zo fiets je toch veilig door het donker naar huis.
Geen liefhebber van het fluohesje? Haute Réflecture bestaat ook
Het fluohesje blijft een moeilijk geval. Het verhoogt je zichtbaarheid, maar is ook een spuuglelijk ding. Gelukkig is er tegenwoordig wel wat meer keuze dan het schreeuwerige gele hesje dat eigenlijk bedoeld is voor automobilisten met pech. Bij de betere fietshandel vind je ook meer esthetisch verantwoorde hesjes. Je kunt ook zoeken naar kleding – een regenjas bijvoorbeeld – met reflecterende stroken op. Het typisch, schreeuwerige, gele fluo is eigenlijk enkel nuttig bij daglicht of lichte schemering. In het donker zijn de reflecterende stroken belangrijker, want die lichten fel op wanneer er bijvoorbeeld autolampen op schijnen. In de ogen van automobilisten vallen reflecterende stoffen daarom sneller op dan fluorescerende. Het voordeel van reflecterend materiaal is dat het bij daglicht vrij neutraal is, terwijl het wel enorm opvalt wanneer het dat moet doen. Een fluohesje heeft ook weinig zin als je een rugzak op de fiets draagt. Daarvoor bestaan wel reflecterende rugzakhoezen, die je rugzak vaak ook nog eens beschermt tegen de regen.
Reflecterende tape
Een effectieve en goedkope manier om ook je fiets beter zichtbaar te maken: kleef reflecterende tape op je bagagedrager, fietsmand of trapas. Er bestaan ook reflecterende spakenhoesjes of reflecterende banden die je rond je enkels kunt doen.
Blijf weg uit de goot
Ga niet uit schrik voor het donker en het verkeer in de goot of tegen de stoeprand fietsen. Daar ben je net nog minder zichtbaar voor automobilisten en je kunt geen kant uit als ze je toch rakelings willen inhalen. Doe niet gek, maar eis wel je ruimte op.
Veilig door het donker: dit zegt de wet
-Fietsverlichting moet aan van het vallen van de avond tot het aanbreken van de dag en wanneer de zichtbaarheid minder dan 200 meter is.
-Vooraan wit of geel licht.
-Achteraan rood licht.
-Knipperlichten zijn toegelaten.
-Wat reflectoren betreft: witte vooraan, rode achteraan, oranje in de pedalen en twee tussen de spaken van elk wiel (of een witte reflecterende strook op de banden).
-Lichten mogen ook op je kleding of rugzak bevestigd worden
Bron: VAB
Foto: Pixabay