Laatste nieuws:
Zo voorkom je de 11 meest gemaakte blunders op het vliegveld

Zo voorkom je de 11 meest gemaakte blunders op het vliegveld

Voor de een is vliegen een feestje, voor de ander is het een ronduit stressvolle aangelegenheid. De routines op het vliegveld – inchecken, douane, bagagecheck – helpen dan ook niet bepaald mee. Sommige reizigers lijken álles in te pakken behalve hun gezonde verstand. Zorg dat je niet een van die reizigers wordt met deze checklist voor het vliegveld!

1. Hoezo heeft m’n vlucht vertraging?

Natuurlijk kan het voorkomen dat er pas gemeld wordt dat je vlucht vertraging heeft als jij al bij de luchthaven bent. Niet alles is altijd de voorzien en zeker bij taxi-vluchten – korte vluchten die de hele dag door heen en weer gaan, zoals tussen Amsterdam en Londen – gebeurt het al snel dat een vliegtuig gedurende de dag oplopende vertraging heeft. In veel gevallen gaat hier echter de regel op: een gewaarschuwd mens telt voor twee. Check áltijd een dag van tevoren én op de dag van vertrek, vóórdat je naar de luchthaven vertrekt, je vluchtstatus om te controleren of alles nog zo is als jij het in gedachten had. Doe dit niet alleen als je vanuit huis vertrekt, maar ook op reis zelf! Als jij flierefluitend naar de luchthaven vertrekt om er ter plekke pas achter te komen dat je vlucht pas acht uur later vertrekt, dan mag je jezelf een hartig woordje toespreken.

2. Waarom kan ik niet meer inchecken?

Incheckbalies openen gemiddeld genomen zo’n drie tot vier uur voor vertrek en sluiten vaak 40-60 minuten voordat het toestel vertrekt. Hoewel Schiphol aanraadt voor vluchten binnen Europa minimaal drie uur van tevoren en voor intercontinentale vluchten vier uur van tevoren aanwezig te zijn, denken veel reizigers prima weg te komen met één tot anderhalf uur. En daar kun je mee wegkomen, als alles meezit en je een totaal stressloos persoon bent. Maar áls er plotseling file staat, de trein vertraging heeft of je auto niet wilt starten kun je in het nauw komen, zelfs al ben je online al ingecheckt en hoef je alleen maar je bagage af te geven en/of door de controles heen te komen. Onthoud: de grondstewardess wacht op niemand. Sterker nog, in veel gevallen sluit het inchecksysteem na een bepaalde tijd automatisch af en kan een stewardess je niet meer inchecken, zelfs al zou ze dat willen. Of dat nou een geheel zorgeloze start van je vakantie is … Houd er bovendien rekening mee dat je nog door de paspoort- en bagagecontrole moet. Het feit dat jij bent ingecheckt, betekent niet dat het vliegtuig op je wacht en als de controles lang duren, strand je alsnog. Op de website van Schiphol kun je vooraf controleren wat de verwachte drukte is rondom je vertrektijd en kun je zelfs een gratis tijdslot boeken om door security te gaan.

3. Waar is m’n paspoort nou?

Technologie staat voor niets: waar je vroeger je vliegticket nog geprint mee moest nemen, kun je tegenwoordig bijna alles digitaal bewaren. Bíj́na, want waar vrijwel elke luchtvaartmaatschappij wel een app heeft waar je je vliegticket, boardingpass en vertrektijden in kunt vinden is er nog steeds één ding dat je echt fysiek mee moet nemen: je paspoort. Het zal je verrassen hoeveel reizigers nog zich pas bij aankomst op het vliegveld realiseren dat hun paspoort nog in de spreekwoordelijke lade van het keukenkastje ligt … Zorg dus dat je paspoort bóvenaan je checklist van in te pakken spullen zit en check, check, dubbelcheck dat je ‘m echt mee hebt.

4. Oeps, m’n paspoort verloopt binnenkort!

Een paspoort hoef je tegenwoordig als volwassene maar eens in de tien jaar te verlengen. Het is dus niet zo gek als je niet helemaal op je vizier hebt wanneer je paspoort verloopt. Toch is het goed om de verloopdatum ruim op tijd te controleren, want veel landen vereisen dat je paspoort tot zes maanden geldig is na vertrek uit het land. Als jij pas op het vliegveld erachter komt dat je paspoort binnenkort verloopt, is de kans groot dat je hele reis in het water valt – en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt! Of en hoever van tevoren je een melding krijgt dat je paspoort verlengd moet worden hangt af van je gemeente, maar vaak zal dat niet eerder zijn dan de zes maanden. Houd er rekening mee dat het aanvragen van een paspoort tussen de vijf werkdagen en vier weken kan duren, dus controleer de einddatum tijdig. Op Nederlandwereldwijd.nl kun je controleren wat de paspoorteisen zijn van de bestemming waar jij naartoe vliegt.

5. O jee, er staat een verkeerde naam op m’n ticket!

‘Ik heet officieel Margreet, maar noem me maar Greet.’ Komt dat je bekend voor? Pas dan op: hoe amicaal je familie en vrienden ook met je zijn, de douanebeambten zullen dat niet zijn. Het is belangrijk dat de naam op je vliegticket identiek is aan de naam die op je identiteitsbewijs staat, dus je officieel geregistreerde voor- en achternaam, je tweede naam is niet verplicht. Ben je getrouwd en draag je de achternaam van je partner? Controleer dan wat er op je paspoort staat. Is dat je meisjesnaam, zorg dan dat je deze ook opgeeft wanneer je je vliegticket boekt. Is dat de naam van je partner? Dan geef je deze op. Staat er een verkeerde naam op je vliegticket? Dan heeft de luchtvaartmaatschappij het recht om je te weigeren. Het is dus zaak om dit tijdig te controleren en indien nodig zo snel mogelijk te corrigeren. De kosten voor het wijzigen van een naam kunnen hoog zijn en soms kan het zelfs goedkoper zijn om een nieuw ticket te kopen en het oude te annuleren.

6. M’n koffer is toch niet zó zwaar?!

Vandaag de dag moet je voor ieder wissewasje en dus ook voor iedere kilo betalen. Wil jij bagage inchecken, dan is het handig om dat vóóraf, liefst bij aanschaf van je ticket, te regelen: op de luchthaven betaal je vaak een dikke duit meer. En zelfs áls je dat hebt gedaan, is het goed om te controleren of het gewicht van je koffer binnen het toegestane aantal kilo’s valt, want voor elke kilo extra mag je de portemonnee trekken, tot wel €15 per kilo. En vergeet ook niet dat je tegenwoordig bij de prijsvechters onder de airlines zelfs voor je handbagage moet betalen. Denk jij dus slim te zijn door alles in je rolkoffertje te proppen, check dan wel even de regels en kosten bij de luchtvaartmaatschappij. De ene airline is de andere niet en waar je bij de ene maatschappij prima wegkomt met een oversized handbagagekoffer, wordt bij de ander zelfs je clutch (kleine handtas zonder riem) los nog geweigerd.

7. Hoezo moet mijn handbagage extra gescreend worden?

Het is altijd even schrikken als je koffer van de rolband wordt getrokken voor een additionele controle. Wat heb je nou weer verkeerd ingepakt? In veel gevallen gaat het mis bij de vloeistoffen: je mag verpakkingen van maximaal honderd milliliter meenemen aan vloeistoffen, en dat moet gezamenlijk passen in een doorschijnende tas van één liter. Denk niet dat je je literfles shampoo mee kunt nemen als er nog maar honderd milliliter in zit, dat wordt nog steeds gezien als een liter. Neem je elektronica mee, zorg dan dat deze voldoende opgeladen is. Dat geldt voor je mobiele telefoon, je tablet en je laptop. Als je apparaat niet aangezet kan worden, loop je het risico dat de douane het niet doorlaat. Ook heel belangrijk: slik je medicijnen? Controleer dan bij het CAK of je een medische verklaring nodig hebt voor de werkzame stoffen in je medicatie. Je mag niet zomaar alles zonder verklaring mee de grens over nemen en zonder de juiste medicijnen op reis gaan is in sommige gevallen niet eens een overweging.

8. Hè, m’n vlucht vertrok toch van gate B5?

Ja, de grondstewardess bij de incheckbalie zei echt dat je vliegtuig zou vertrekken van gate B5 en ja, het staat ook echt zo, omcirkeld en wel, op je boardingpass. Maar net als dat op een station een trein opeens van een ander spoor kan vertrekken, kan een vliegtuig opeens van een andere gate of zelfs compleet andere terminal vertrekken. Luister dus altijd goed naar de omroepberichten én houd al wandelend door de terminals de departure-borden in de gaten voor eventuele wijzigingen, zodat je niet te laat bij je gate bent. Het vliegtuig zal niet wachten omdat jij niet oplettend genoeg was.

9. O nee, de gate gaat sluiten!

Voor sommige reizigers is het vliegveld al een uitje op zich: eindeloos veel winkels waar je dutyfree kunt shoppen, gezellige cafeetjes en restaurants, een tentoonstelling van een museum of misschien zelfs wel een superdeluxe airport lounge. Het is maar al te gemakkelijk om de tijd te vergeten – en als je in het buitenland bent, kan het ook nog eens dat het klokje van je horloge niet gelijk staat met de lokale tijd. Houd er rekening mee dat de meeste airlines de gate zo’n vijftien tot twintig minuten vóór de daadwerkelijke vertrektijd sluiten. Het is nooit leuk om die laatste bezwete persoon te zijn die aan boord gaat na een sprint door de terminal te moeten trekken – of, erger nog, de gate te zien sluiten terwijl je aan die eindsprint bezig bent. Calculeer dus genoeg tijd in voor je shopping spree en versnaperingen en zorg dat je minimaal een half uur voor vertrek bij de gate aanwezig bent.

10. Hoezo, ik moet opnieuw inchecken?

Natuurlijk willen we allemaal graag een slaatje slaan uit een goede aanbieding en dus lijkt het soms een bijzonder goed idee om bij een vlucht met een overstap twee losse vliegtickets te kopen, omdat dat een slok op een borrel lijkt te schelen. Houd er echter wel rekening mee dat je dan niet wordt gezien als transit-passagier en dat je bagage op de stopoverbestemming vrolijk van de band komt rollen. Jij wordt bovendien geacht om je op diezelfde bestemming te melden bij de incheckbalie en de hele riedel door de beveiliging opnieuw te doen. Niet alleen uiterst vermoeiend, maar het kan er ook voor zorgen dat je je vervolgvlucht mist als je niet genoeg tijd tussen de twee vluchten laat. En de airlines kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden als jij je overstap mist omdat je eerste vlucht bijvoorbeeld vertraging heeft. Tenzij je van plan bent om een aantal dagen op de stopoverbestemming te blijven, doe je er verstandig aan om je gehele reis in één keer te boeken.

11. Wat, is m’n koffer kwijt?!

Het meest vervelende wat kan gebeuren is dat je bij de bagageband staat en deze leger en leger wordt en jouw koffer maar niet op komt dagen. Jaarlijks verdwijnen maar liefst 30 tot veertig miljoen (!) stuks bagage, één op de drieduizend wordt nooit teruggevonden. Kun je je daartegen wapenen? Niet echt. Wél kun je voorzorgsmaatregelen nemen die kunnen helpen om de koffer weer bij jou terug te brengen. Breng iets unieks op je koffer aan, bijvoorbeeld een kleurrijk lint of een herkenbaar label of sticker. dit kan ervoor zorgen dat je bagage niet per ongeluk door een andere passagier wordt weggerukt (zeker bij generieke koffers is dit een aanrader). Zorg ervoor dat je bagage voorzien is van je naam en telefoonnummer, zodat de luchtvaartmaatschappij contact met je op kan nemen. Plaats bij voorkeur een tracker, zoals een Apple Airtag in je tas, zodat je kunt traceren waar je koffer is mocht deze onverhoopt kwijtraken. Reis je met een reisgenoot, verdeel dan jullie bagage over twee koffers, zodat jullie allebei wat hebben als een van de twee bagagestukken kwijtraakt en houd altijd een schone onderbroek of set kleding in je handbagage, evenals waardevolle spullen en medicijnen.

Bron: Columbus Magazine
Foto: © Noordernieuws.be

Facebook22
Twitter
Follow Me
Tweet